- Internetanvändarna läser mer
- Expressen står för årets största misstag « Emanuel Karlstens blogg – redaktör Dagen.se
- Du sköna tidningsdöd (Blogge Bloggelito – regeringsblogg)
- Utvecklingsbloggen om teknik och utveckling på SvD.se | SvD
- Fem epoker i webbens sociala utveckling
- Bubblan 2.0
- TV4-kvinnan ska namnges om hon var måltavlan
De här siffrorna borde få papperskramarna att fundera ännu ett slag – visst, icke användarna är större på pappers-dagstidning men knappast att det är något gigantiskt glapp: och bokläsandet går mot nya höjder trots bloggar, rss-flöden och allt. Det här är siffror som skjuter hål på de flesta av de myter som finns runt Internetanvändandet.
Emmanuel gör en riktig genomgång av Expressens totala klavertramp. Eller om det ska kallas fullständiga urkukning. Och jag funderar: är det fortfarande så att Anna Serner, Svegfors och andra vidhåller att det bara är journalister som är de enda som kan stå för att sanningen kommer fram?
Blogge gör en annan analys av Patersson. En briljant och riktig analys av hur man ändå måste se mediernas utveckling och journalistikens. Nyckelord: ”99% av journalisterna gör inga scoop”. Frågan är då varför man måste ha dem?
via Jocke hittar jag SVD.ses satsning på Sthlm Maraton och ja jäklar – nu börjar det verkligen hända och SVD ligger sannerligen först när det gäller svenska medier i att både utveckla sin egen läsarupplevelse och att använda UGC.
Brit har gjort en översättning av en av Jeremiah Owyangs poster – en portalpostning som Jeremiah bett sina läsare att översätta. Det känns inte som så mycket nytt men bra sammanfattat.
Rolf skriver om att medieföretagen kanske är nästa IT-bubbla. Självklart säger jag; hur vore det annars? Helt enkelt handlar det ju om att varje ny vändning av tekniken bygger på en för stor och för snabb utveckling – för att testa, för att utveckla: all innovation bygger på förlust. Frågan är exempelvis: utan Boo.com; hade vi haft den stora utveckling av e-handel fr a inom mode som vi har idag? Kanske, kanske inte. Så ja, Rolf, självklart är vi på väg dit – det vore tråkigt annars.
Thomas Mattson är oerhört bra i att konstant berätta hur han och tidningen tänker när det gäller olika publicistiska beslut. I det här fallet är det solklart. Problemet är de sociala medierna: via Flashback och andra är det redan ute vem journalisten är: frågan är då vilket värde de regler som Expressen har ger i det stora. Det blir lätt en hämsko då tidningens val kan verka märkligt för den som redan hört vem det är som är drabbad. Frågan är väl då: ska Expressen välja att namnge alla? Nej, men frågan är om man kan göra något mellanting.