Kortbloggat/digitalpr.se-25 May 2009

  • Internetanvändarna läser mer
  • De här siffrorna borde få papperskramarna att fundera ännu ett slag – visst, icke användarna är större på pappers-dagstidning men knappast att det är något gigantiskt glapp: och bokläsandet går mot nya höjder trots bloggar, rss-flöden och allt. Det här är siffror som skjuter hål på de flesta av de myter som finns runt Internetanvändandet.

  • Expressen står för årets största misstag « Emanuel Karlstens blogg – redaktör Dagen.se
  • Emmanuel gör en riktig genomgång av Expressens totala klavertramp. Eller om det ska kallas fullständiga urkukning. Och jag funderar: är det fortfarande så att Anna Serner, Svegfors och andra vidhåller att det bara är journalister som är de enda som kan stå för att sanningen kommer fram?

  • Du sköna tidningsdöd (Blogge Bloggelito – regeringsblogg)
  • Blogge gör en annan analys av Patersson. En briljant och riktig analys av hur man ändå måste se mediernas utveckling och journalistikens. Nyckelord: ”99% av journalisterna gör inga scoop”. Frågan är då varför man måste ha dem?

  • Utvecklingsbloggen om teknik och utveckling på SvD.se | SvD
  • via Jocke hittar jag SVD.ses satsning på Sthlm Maraton och ja jäklar – nu börjar det verkligen hända och SVD ligger sannerligen först när det gäller svenska medier i att både utveckla sin egen läsarupplevelse och att använda UGC.

  • Fem epoker i webbens sociala utveckling
  • Brit har gjort en översättning av en av Jeremiah Owyangs poster – en portalpostning som Jeremiah bett sina läsare att översätta. Det känns inte som så mycket nytt men bra sammanfattat.

  • Bubblan 2.0
  • Rolf skriver om att medieföretagen kanske är nästa IT-bubbla. Självklart säger jag; hur vore det annars? Helt enkelt handlar det ju om att varje ny vändning av tekniken bygger på en för stor och för snabb utveckling – för att testa, för att utveckla: all innovation bygger på förlust. Frågan är exempelvis: utan Boo.com; hade vi haft den stora utveckling av e-handel fr a inom mode som vi har idag? Kanske, kanske inte. Så ja, Rolf, självklart är vi på väg dit – det vore tråkigt annars.

  • TV4-kvinnan ska namnges om hon var måltavlan
  • Thomas Mattson är oerhört bra i att konstant berätta hur han och tidningen tänker när det gäller olika publicistiska beslut. I det här fallet är det solklart. Problemet är de sociala medierna: via Flashback och andra är det redan ute vem journalisten är: frågan är då vilket värde de regler som Expressen har ger i det stora. Det blir lätt en hämsko då tidningens val kan verka märkligt för den som redan hört vem det är som är drabbad. Frågan är väl då: ska Expressen välja att namnge alla? Nej, men frågan är om man kan göra något mellanting.