Vissa dagar är man lite mer i ”crunchmode”. Nån tanke som fastnat som man måste få ur sig. Just den här tanken startade vid lunchen på Disruptive Media, där Brian Solis, Chris Heuer och några andra av oss diskuterade svårigheter för organisationer att tänka nytt.
För jag tycker att ett av de konstigaste buzzwords som vi använder i vår bransch är ”thinking outside the box”. Uttrycket ska komma från organisationskonsulters pedagogiska pussel med nio punkter som ska bindas samman med fyra linjer. Inte ens i den kontexten känns det speciellt vettigt att vara i någon box.
Att tänka utanför boxen innebär att vara kreativ, originell – ni vet sådär… inte som alla andra. Det blir ett race efter att hitta just den där idén som ingen annan tänkt, lösningen som är aldrig tidigare setts, genomförts eller ens antytts.
Själv funderar jag varför man satte sig i boxen från början. Och vem som ställde dit den för att jag och andra skulle sätta sig i den.
Problemet är väl just att vi tänker oss själva instängda. Av traditioner, det vi lärt oss är rätt och utifrån en massa sociala konvenans, branschregler och rädslan att inte lyckas.
Människan bygger regelverk, traditioner, riter för att mäta, strukturera och hantera sin omvärld. I vår bransch är skräcken konstant för att inte leverera ”det där”: att leva upp till bilden av den genialiske kreatören som kläcker ”den där” idén. Och när någon kläckt en idé är många på och förklarar att det inte är någon bra idé ändå. För vi har säkert sett den förut. I någon obskyr tidskrift, eller i våra egna skallar.
Och vi vet också att det inte går att skapa Den Effektivaste Kampanjen eller Den Ultimata Lösningen – det finns alltid en x-faktor, en svart svan. När vi tror vi kan räkna ut allt och skapa en kassakåpssäker kampanj – så kommer någon liten del som stjälper bygget.
Att tänka utanför boxen handlar om att inse att den inte finns. Den existerar inte någon annanstans än i vår skalle. Och att hela tiden fundera över varför man tror sig sitta i den – att våga utmana sin egen självbild, branschens ”sanningar” och i slutänden kundens förväntningar.
Det innebär att vi, istället för att slösa tid på att tänka på boxen som vi ska tänka oss utanför, kan lösa det kommunikativa problemet direkt.
Strunta helt enkelt i boxarna. Lev livet mer lateralt.
Disclaimer/Disclosure: Chefredaktör Cavling valde att refusera den här. Jahaja. Det är ju tur att man får så bra betalt för det man skriver för Resumé *ironic grin*