Sociala medier på Aftonbladet.se. Utmaningar, problem och möjligheter.
Aftonbladet sociala medie-redaktion funderar varje morgon “vad blir dagens snackis”? Dels traditionella medier men också i sociala medier som man kollar av. Man gör en rejäl genomgång av alla kanaler.
Aspegren berättar att ungefär 10 % av Aftonbladets personal finns på Twitter och att det är en viktig källa. Han ser det som nödvändigt för att ta pulsen på en mycket nyhetskunnig och trendkänslig publik.
Andreas Aspegren gör ingen skillnad på sig själv som privattwittrare och som journalist på Aftonbladet – försöker vara en person man är.
Berättar om hur man snappar upp det som missats. Mycket menar han skapas utifrån Aftonbladet.se men det är saker som skapar snackisar.
Tar exemplet Cern-acceleratorn där många oroade sig för att jorden skulle gå under. De skapade ett rejält ”paket” – en allsidig bild via många plattformar till en toppnyhet.
“Läsarna” är alltid med i puffarna på landningssidan.
Aspegren visar på när de misslyckas att hitta en snackis – Anjas fortkörning. Snabbt hamnar det i “pilramen”. Jmf med om det vore printversionen – det går inte att ändra.
Faktakollen är läsargenererad. Aspegren ger ett exempel när de råkade ta fel flygplanstyp som bild i en artikel. Snabbt blev de rättade av läsare. Jmf med om det vore en printtidning – då skulle det vara fel hela vägen.
Han ger också ett exempel på hur en intervjuperson kommenterar den artikel hon är med i och diskuterar vidare med andra kommentatorer. Artikeln lever vidare, dialogen pågår.
Tre utmaningar:
1. Yrkesrollen. Jobbet börjar idag vid publiceringen. Hur organisera utifrån det nya medielandskapet?
2. Attityden. Kräver en kulturrevolution. För många tycker sociala medier är något jobbigt. Det krävs en ny attityd och förstå nyttan med läsarinteraktionen. Tillsammans kan läsarna mycket mer än journalisterna.
3. Abuse. Rättshaverister och galningar. Hur bemöter man det? Risk att det tar över. Aftonbladet menar att man jobbar mycket strukturerat med 3.
Resan har bara börjat – verktygen finns, Aftonbladet.se har kommit en bit på vägen. Krävs ett helt ny kultur, attityd och perspektiv.