Tycker Jeremiah Owyangs fråga är intressant. Hans fråga grundar sig i att vi dels ser en gigantisk tillväxt för Twitter senaste månaden, och att Oprah idag ska prata Twitter och börja twittra i direktsändning, och prata med Ashton Kuschter som försöker nå en miljon followers (i fight med cnn som köpt twitterkontot cnnbrk). Samtidigt så bubblar det om något som ska hända med Twitter.
Han fortsätter med att påpeka att det nu är dags för geeks att flytta på sig när Twitter blir något för alla. Själv påpekade jag att gissningsvis kommer early adopters nu flytta sig i en ganska stor grad från Twitter.
Det är onekligen en intressant aspekt och samtidigt problematisk – att det hela tiden är så att det är early adopters som lär andra att använda en tjänst, men när alla börjar använda den tenderar många early adopters att säga att tjänsten nu är ”trist” och flytta vidare. Det blir en lätt elitistisk syn och onekligen blir det lätt så att företag och andra blir osäkra på om de bara hoppat på något som kanske inte är så bra.
Det hela kan självklart handla om att man som ”expert” gärna vill kunna något som andra inte kan och att när något faktiskt blir ”allmängods” så innebär det att det inte längre är ”svårt” eller komplext – och då tappar man sin status som expert. Samtidigt är mångas mission att utbilda och berätta, hjälpa företag och individer att komma ut på de sociala nätverken, att börja använda dem och delta i konversationen. En motsättning som onekligen skapar märkliga beteenden ibland.
För att vi ska vara trovärdiga måste vi dels kunna ge vettiga svar när kunderna frågar om det där nya som alla pratar om faktiskt är det rätta för dem. Just nu ska alla använda Twitter – och det är en del av en sociala mediemix; men många kommer uppleva att det ju inte är någon som följer dem. Det är precis samma som hänt många på Facebook – man startade saker utan strategi eller utan förståelse för att det kräver engagemang och tid. Självklart handlar det om att testa – sociala medier handlar om att hela tiden göra inflight corrections – det går att förändra, förädla och förbättra eftersom det handlar om levande relationer.
Jag försöker värja mig mot att bli ”expert” på sociala medier. Jag vill vara möjliggörare, pedagog och inspiratör för människor att testa och leva den nya möjligheten. Det är därför Niclas Strandh digitalPR finns. Det är därför jag sitter på min födelsedag och skriver en bloggpost om det :). Engagemang och passion finns i massor bland alla oss som älskar sociala medier. Låt oss ge det vidare utan att göra det svårare än det är.