- Resumé: Tre:s reklamkupp mot Teliafamiljen
- Resumé: Audi och BMW i reklamduell
- Socializr Lets You View Events From Multiple Social Sites
- Twitter Handbook for Teachers
- 7 marketing mistakes to avoid on Twitter – iMediaConnection.com
- Four Things Your Ad Agency Should Know Before Jumping Into Social Media « FUEL LINES Fueling Ad Agency New Business Through Social Media
- Resumé: ”Guldägget är inte en reklamtävling”
Ah… Erik ger sig in i lite kubbning också. Ibland är det nog så att lågkonjunktur är bra för kreativitet.
Ah! Ett klassiskt reklamkrig! Det är skönt! Startade väl med fighten mellan Hertz och Avis för många år sen.
Nästa stora grej (som redan pågår) är att koppla ihop alla sociala nätverk och tjänster som användare finns på. Open social, Google Friends och Facebook Connect är breda takes precis som att Open Id bygger på att använda sig av information (i det här fallet login) från andra sajter för att kunna utnyttja på den befintliga. Ett antal projekt har handlat om att samla ihop sina flöden på olika sätt (chi.mp). Nästa steg blir gissningvis att scrappa specifik information – Socializr har satt igång ett projekt där du kan få tillgång till alla inbjudningar och events som du får på olika platser, och ordna ihop det med din kalender osv. Framöver en nyttig tjänst enligt mitt förmenande då fler och fler väljer att jobba exempelvis med Facebook fanpages (den svenska översättningen är kass) och med eventplanering i molnet. Frågan är väl om det kan bli business – då behövs en Exchangekoppling. Men som trend inom sociala medier är det helt klart ett indicie på hur tjänsteutbudet nischas allt mer både mot målgrupp respektive innehåll.
Hur man kan använda Twitter i undervisning och som lärare. Spännande.
En av de bättre ”how to use twitter for marketing”-artiklarna. Väldigt hands on och gillar att han menar att man kan vara ”a fly on the wall in a coctailparty” :)
Bra fyra grejer som tas upp: lev det, fejka det inte och inse att det inte är ”gratis”.
Det här är en intressant diskussion. Det hela handlar om Radiotjänsts vinnare i Guldägget. En del menar att det är information därmed inte reklam. Själv tycker jag att den metadiskussionen faktiskt är viktig: hur ska vi definiera reklam? Bara det som finns i köpt media? Varför det? Och när reklambyråer gör jobb för ex.vis Vägverket eller Radiotjänst: blir man då en informationsbyrå? Tänker man verkligen på ett annat sätt än när man gör ”reklam”? Jag tror inte det så jag tycker det hela är solklart: allt är reklam men däremot är själva önskade effekten olika: i vissa fall handlar det om att ta till sig av information i andra fall att köpa något.