Kommenterat på digitalpr.se – 07 April 2009

  • Sociala medier : Tar PR-byråerna död på de sociala medierna? – Online PR
  • Sara tar upp en intressant fråga när det handlar om sociala medier – att marknadsförarnas handlingar kommer att ta död på sociala medier. Först och främst är det snett att säga att PR skulle ta död på något. Eftersom kritiken handlar om att marknadsföringen skulle ”clutter” de sociala mediernas ”offentliga rum”. Det är reklam som gör det – inte PR. Vidare: snarare är det så att de marknadsförare som väljer att försöka att överskölja sociala medier med marknadsföring enligt gammal masskommunikationsmodell kommer att dö – inte sociala medierna. För marknadsföring handlar om att synas – och den som försöker att göra det intrusivt kommer att bli icke-lyssnad på, aldrig följd och helt enkelt dö sotdöden i sin ensamhet. Deltagarkulturen, konversationen är det som är intressant.

  • Google slammed as 'parasites' of the internet – Online, Media – The Independent
  • Dags för WSJ att inse att Google is your homepage? Onekligen en märklig kritik eftersom den blir ett fullständigt slag i luften och försöker att vrida klockan tillbaka till nåt sorts 80tal. Men självklart – det är tuffa tider för tidningarna idag.