- Google: “Twitter är fattigmannens e-post”
Google inte rädd för Twitter? Jodå. Om de inte var det skulle Schmidt inte brytt sig om att förminska dess betydelse. Och liknelsen med email är sannerligen kass - It’s Time To Start Thinking Of Twitter As A Search Engine
Fler och fler menar att Twitter är en realtidssökmotor. Men det som jag tycker är mest intressant är möjligheten att faktiskt lyssna av vad konsumenter säger om ett varumärke. - Report: More Than a Third of Yahoo’s Traffic is From Yahoo Mail
Yahoo! har nästan all trafik från sin webbmailtjämst. - Bloggar skapar objektiva nyheter – svart och vitt blir grått
Mindpark gör en briljant genomgång och påpekar att det nya medielandskapet är i 3D. Traditionella medier och nya medier är i synkronicitet och när det sker så blir landskapet bredare, synvinkeln skarpare och Guillous synsätt fullkomligt obsolet. - Google Chrome, Bundled with RealPlayer
Google gör det som Microsoft fått så mycket skit för: bundlar Chrome med olika program och kör opt out på installationerna. - Facebook Shows ”What’s On It’s Mind” – Twitter
“Microsoft obsessed with Google…” intressant take på dem utveckling som fr a Facebook går igenom. - Anarchy, “choice of law” or “acts of God”?
Sjukt intressant artikel om grunden för mycket av det som diskuteras idag runt fri information och gratiskultur. - Thanks to Twitter, America’s First Viral Eatery
Twitter som marknadskanal. Men som sagt – man måste ha en grundläggande idé innan man börjar göra såna här saker. - Hur man hittar spambloggar som säljer länkar
Nikke kör en utbildning i att hitta spambloggar. Som vanligt mycket mycket bra. - Fiasko för butiks-tv
Och ICA som precis startat… - Resumé: Bonnier spärrar Facebook
Lysande exempel på när IT-säkerhetsavdelningen fått för stor makt. Idiotiskt. - Resumé: ”Färjan” – ett genialiskt haveri
Nina skriver bra om doku-reklam – och skapar en cliffhanger till nästa krönika. - Resumé: Succé eller haveri?
Resumé diskuterar Skittles och det känns som om de missar just det faktum att det inte handlar om konversation utan viral marknadsföring - Remröd och Rehnberg startar Twitter-portal
Jahaja. Det är verkligen frågan om det är en fördel eller nackdel för mikrobloggandet. - Mr Greens Twitter-policy: Företagspolicy för Twitter
Pawlo skriver en rolig policy om hur anställda inom Mr Green bör använda Twitter. Föredömligt och varumärkesbyggande – verkar ju kul att jobba där… - As Good as it gets: Guillou babblar om riktiga media.
Ulrika gör en analys av Babel om bloggar och gammelmedia. - Cision – Politik & Medier
Cision har startat något som är en sorts kort blogg runt deras arbete med att hålla kolla på politik och medier. - Microsoft ser framtidens innovationer
Filmen har blivit snackad om på microbloggar och överallt – och det är häftigt. De har sedan också gjort en mängd längre filmer där framtidsvisionerna fördjupas. Det intressanta är att det både bygger på mobilitet men också kontextualitet – att rummen är fyllda av skärmar som är interaktiva. Det känns som en vision som är ny på ett annat sätt än när telcom-bolaget gjort sina visioner som alla byggt på en bärbar gadget.
- Nu skickar tidningen Dagen läsarna till sina konkurrenter « Dagen.se
Dagen vågar. Oerhört häftig grej – när kommer de andra tidningarna att göra samma sak? - Social media services – the farm team league for Facebook ideas
Facebook är en behemoth - Facebook’s A-list with Your Favorite Celebs and Organizations
Facebook har slagit på turbon. - Spray and Pray Marketing 2.0
Intressanta siffror och en intressant take på smm och ug. - Boring May Be Profitable
Det tråkiga kan fortfarande vars det som ger förtjänst - Mashable, Disqus and UberVU Launch Social Media Comments
Kommer ett av de stora problemen i sociala medier att lösas till slut: att kommentarer är utspridda - Why Googlers Are Leaving to Start Social Sites (And Invites to One of Them)
Invitation-onlysajten Likaholix är som så många andra sociala mediesajter startad av tidigare Googleanställda. Mashablepostningen analyserar det fakumet och låter grundaren till tjänsten också uttala sig om bad som är Googles hot: Facebook och Twitter. - Google finds way to short change Adsense users with expandable ads
Google nya utfallsannonser får kritik utifrån att de valt en betalningsmetod som är ännu sämre för sajtagaren
- MediaPost Publications Hey! Who Stole My Twittles? I Mean, Skittles?
Mer runt Skittles social media stunt. Frågan är – blir det mer socialt runt det här eller är det bara just en pr-stunt? - Twingly Blog » ICA launching Twingly with a new twist
Spännande take för ICA. Fr a att det bygger på semiotisk länkning – inte direkt länkning. - Skittles & Social Media – Obviously a Company that Doesn’t Get It from Search Marketing Gurus
Kontrollerar du varumärket? Måste man det – kan man det ens? - YouTube – BlackBerry Bullet Shows Apple Who’s Boss!
Blackberry ger sig på “untouchable” Iphone… Tufft. Jäkligt tufft! (heads up @JohanHedberg) - Tack, SPCS, det var så lite så…
Ojojoj… SPCS/Visma känns inte som en runner-up för ett företag med andra ord… - Social Media Marketing Example #9: IKEA
Ignite tittar på IKEAs sociala närvaro utan att göra någon analys. Så det gör jag: tycker att IKEA knappast gjort sin läxa; deras sociala nätnärvaro via den egna sajten är rätt låg – trots att det är ett av de få företag som faktiskt skulle kunna ha en community mm knuten direkt till sajten eftersom det finns en massa kärlek och intresse. Att ha en fanpage på FB och Twitter känns för ett sånt här företag som hygienfaktorer. - Facebook’s Redesigned Fan Pages to Compete More Directly with Twitter
Facebook Pages blir mer sociala och bättre på att synas. - Bad Jokes Force Skittles To Retreat From Twitter to Facebook
Skittles väljer att istället för att ha en landningssida för varumärket använda sin Fan Page på Facebook. Tidigare var domänen skittles.com pekad mot en Twittersökning. Mashable är skeptiska och jag kan nog tycka att det finns ett par rejäla grund som de kan gå på i det här… Jag tror helt enkelt att det finns ett visst värde i att göra både och. Men det är ett spännande case… - Kina blockerar Bildts blogg
Fascinerande. - Calleth You, Cometh I
Glöm inte att det är Owyang som ligger bakom. - Himlen Får Vänta
Merkaptan har missat att Ryanair använder sig av Pr-by-being-jerk konstant. Det är deras kreativa koncept.
- Dagens Industri säljer 100-wattaren
I grunden kan det ge en högre status för priset och genom att renodla Ägget till ren kreativitet och 100W till ren effekt får man två klart differentierade priser. Synd är att det känns lite som en återgång till tiden då reklam var någon som inte bär intressant för affärspressen. - Obama Team Finds It Hard to Adapt Its Web Savvy to Government
Det har inte gått som smort. Dels stoppat av diverse regler och säkerhetsföreskrifter (IT-avdelningar gillar sånt…) och dels utifårn att de är färre. Men som Macon Phillips säger “stay tuned” för det OBama gör är revolution inom politiken – i hela världen. - Sanna Rayman: Tvåbarnspappor, trebarnsmorsor och konsulter
Intressant aspekt på hur faktiskt tidningar själva drivs av PRdelar. - Resumé: ”Det är inte en tennisboll”
Jag tycker det är en av de bättre logotyper som gjorts. Tjafset om pengar är ju så typisk när det kommer till design och marknadsföring. Jävla svenska idioter. Låtom oss göra allt i Arial och grå nyanser framöver för fem tusen… - PR 2.0: Socializing the Social Media Release with PitchEngine
Som gammal präst kan jag känna igen den religiösa känslan när den kommer – ofta beroende på någon text skriven av en mycket engagerad person. Den här texten ger mig den känslan. Förutom att Brian Solis levererar kanske den bästa beskrivningen av styrkan hos SMR.
- Facebook’s Thiel Explains Failed Twitter Takeover – BusinessWeek
Det är helt klart intressant att de gamla bolagen i Sil.Valley drar ner på folk och hanterar lågkonjunkturen på det sätt som man brukar i den gamla världen medan Facebook gasar.
- Recovering Lawyer Examiner: Twitter for job search in recession – part 1 of 3
Serie om att använda sociala medier för att skaffa sig jobb som advokat och jurist. Spännande slutsatser.
- Personal Branding 102: How to Communicate & Maintain Your Brand
Fortsättningen. - Resumé: Journalister och bloggare reste gratis med Philips
Bra diskussion i artikeln om transparens, pr och bloggar. - F&B och Perfect Fools världens bästa indie-byråer
Se där. Grattis får man väl säga. - Epicenter Q&A: Google’s Vint Cerf on Recession, Recovery and Innovation in Hard Times
Vint Cerf påpekar att allt är information – och ju bättre vi kan hantera informationen och göra den nyttig desto bättre kommer vi att klara recessionen.