- Share Your Fashion – TryMyFashion
Mikrobloggandet blir nischat (det också). Try My Fashion är en nishmikroblog med inriktning på mode – fullt ut med hashtags och hela grejen. - Jordan utslängd från Facebook | Klick! | Nöjesbladet | Aftonbladet
Nu måste snart Facebook inse att de vuxit sig lite större än vad deras regler satts till.
- Blogg: SvD:s ledarredaktion | SvD
Sanna Rayman är framåt och lyckas tvåla till moderaternas stolta uttalanden om att bli “digitala”. Vad gäller Twitter i stort så är det nu det händer i Sverige. - My 10 thoughts about Dagens Media’s digital site
Media Culpa har gett några ytterligare punkter varför DIG på Dagens Media inte känns helt intressant. Jag hade missat att det var ett betalt nyhetsbrev vilket gör det ännu mer märkligt. - DIG Nyhetsbrev om digital marknadsföring från Dagens Media.
Dagens Media har startat ett nyhetsbrev om digital marknadsföring. Det är ju bra men det kan ifrågasättas utifrån två punkter: a) digital marknadsföring är inget som hänger för sig själv. Det är en självklar och integrerad del av all marknadsföring. Om det förut var så att det digitala var ett komplement så är det idag grundläggande att ha en digital närvaro. b) att göra ett nyhetsbrev känns inte speciellt spännande och att inte se till att man skapat separata rss-feeds gör att det blir rätt ointressant.
- For the Greater Goods — The American, A Magazine of Ideas
En oerhört bra text om amerikanska varumärken och om marknadsföringens grundläggande historiska framgång och svårigheter. Key: marketing is not science, marketing is not a profession. Helt enkelt handlar det om att marknadsföring är något annat än andra konsultsegment. En Måste-läsa-text för alla inom markom. - Report: Apple Dominates the Mobile Web – ReadWriteWeb
Apple äger den mobila webben. Iphone men också Ipod Touch innebär ett stort genomslag för användningen av mobila tjänster och mobilsurf. - Yelp user faces lawsuit over negative review | Politics and Law – CNET News
Recension på Yelp renderar stämning i USA. Intressant att följa då en förlust för Norberg kan innebära att hela rekommendationssajt-utvecklingen slås sönder och recensioner även på prisjägarsajter kan bli problematiska. Det intressanta är också att det kan bli frågan om vem som faktiskt är svarande: den som skriver en recension eller den som äger sajten. (tipstack Media Culpa) - Encouraged Commentary: Bringing Natural Conversational Dynamics to Commenting – ReadWriteWeb
Diskussion och förslag om att använda Encouraged commentary eftersom Rick T menar att kommentarer inte är byggda för konversationer. Jag är inte helt säker på att jag håller med. Problemet finns möjligen bland de som har hundratals kommentarer. - Encouraged Commentary: Bringing Natural Conversational Dynamics to Commenting – ReadWriteWeb
Diskussion och förslag om att använda Encouraged commentary eftersom Rick T menar att kommentarer inte är byggda för konversationer. Jag är inte helt säker på att jag håller med. Problemet finns möjligen bland de som har hundratals kommentarer. - Stephen Bayley: How Sweden’s climate fuelled a global design revolution | Art and design | The Observer
Wallander, kylan och svensk design hänger ihop. åtminstone enligt Stephen Bailey. Go figure… - BBC NEWS | 100 things we didn’t know last year
Femtio saker du inte visste förra året. Eller inte visste alls. Frågan är alltid: behövde vi veta dem? - Mobilen slår igenom och nät och papper blir samma sak?
Ola tänker inför nästa år. Ja, jag tror att man skulle kunna säga att bloggen bestäms av plattformen. Liksom av att det handlar om en ofta uppdaterad datumstyrd sajt där varje uppdatering sker postvis. Typ. Bannern är inte död – det är dumt att dödförklara saker hela tiden. Den sista frågan är mycket intressant och avgörande för mediahusens framtid.
- Hellre avkopplad än uppkopplad | Debatt | Aftonbladet
Det klassiska bakåtsträvandet. Sven Karlsson borde kanske läsa på lite hur åsikterna var när telefonen kom, eller bilen. Visst – välj att stå utanför men att försöka förklara att det ska vara facto är bara dumt. Två miljoner är fortfarande just knappa 25 %. Minoriteten kan aldrig vara det som styr en distributionskanal eller en infrastrukturell förändring. - Mr Green – A Casino Playground: Ett fritt Internet
En företagsblogg som tar ställning. Bra Pawlo! - PR-branschens identitetskris
En annan bild av förändringen i branschen. Jag tror dock de både har rätt – och fel. Förändringen sker; och det är fel att slänga ut alla gamla sanningar bara för de nya. Men samtidigt är den tekniska utvecklingen ett faktum och konversationsmarknadsföring helt enkelt för bra för att inte gå in i. - Webbransonering – en bra idé? · Mindpark
En mycket intressant rapport från Mindpark som jag bara hunnit skumma lätt. - Lista över svenska Twitter-användare – Twitter på Svenska
Selig har börjat att samla ihop en lista över svenska Twitteranvändare. Bra jobb men varför som blogg istället för en wiki? - Boom and Bust in the Blogosphere Free Download
Ny bok om bloggande. Gratis. - How Bloggers Should Inspire Retweets
Owyang testar att öka retweets av sin blogg samtidigt som att han håller tyst med egna tweets. - Att försvara sina sökresultat i sociala medier
Nikke har gjort en gigantisk genomgång av hela Hewalaffaren och det är en jättebra lärande postning om krishantering i sociala medier
- Gaza genom andra ögon – Kultur – Expressen.se
Återigen visar sig sociala medier förändra medielandskapet - Obama och sociala medier idag
Brit har skrivit en spännande postning som fortsätter på tänkandet runt hur man när man vill ha ett jobb faktiskt får leva med det som man gjort på nätet. - The New York Times sells its front page – in print
NYT väljer att slutligen sälja annonsplats på printeditionens förstasida. Ecoconsultancy gör en god analys där det hela snarare handlar om att logiken för webben synkas med print. - Kändisarnas Twitter-konton hackade
Anna Skarin får det tekniska om bakfoten. Och beskrivningen av Twitter känns okunnig. - Is 2009 The Year of the PDF?
Iain funderar över om året kommer att bli ett pdf-år. Och tipsar om kampanjen för att rädda magasinet JPG. Som publicerades som pdf. - TV advertising revenues set to be down by at least 12% year on year this month, say media buying agency sources
prognoserna för tv-reklam pekar neråt. Samtidigt har det aldrig varit så billigt att köpa tv som nu. Frågan är vem som nu vågar att satsa på en integrerad kampanj där tv kan samspela med konversationsmarknadsforing. - The value of being ordinary.
Nej. Branding är inte dött. Bara me too är över. - Confusing activity with action
Som vanligt briljant. - How To Build A Media Empire | Six Pixels of Separation – Marketing and Communications Blog and Podcast – By Mitch Joel at Twist Image
Om det ens är önskvärt i en tid som denna. - Nominera till bloggpriset YABA
Nominera till Daytonas bloggtavling. Mindpark, SSBD och JMWs är några tips. Om allt går som tänkt kan Niclastrandh.com vara på tapeten nästa år.