Kategorier
Kommenterat

Kortbloggat 1-5 januari (re:pub)

  • Reading Tea Leaves for 2009 in Google Search Data
    Rubel gör en briljant prediction.
  • Why Quantcast will rock 2009, and why you should be using it instead of Compete
    Tyvärr är de flesta svenska sajter för små men Quantcast är spännande
  • Why Twitter Will Go Mainstream In 2009
    Twitter vann. Ja faktiskt så tror jag det också.
  • The Year in Lifestreaming for 2008
    2009 year of lifestreaming? Jag undrar det jag.
  • It’s Not How Many Followers You Have That Counts, It’s How Many Times You Get Retweeted
    Min vän Mencák påpekade att retweet kan fungera som en bra mätmetod för virala kampanjer. Och ovan diskuteras det faktum att authority kanske snarare handlar om innehåll dvs direkt nytta istället för antal followers i.e indirekt nytta (social mätbarhet, ryktbarhet mm).
  • There Is No Authority In Social Media
    Ytterligare ett inlägg i debatten om vad som mäter authority i sociala medier. Själv tycker jag att frågan är felställd: det är inte nödvändigtvis auktoritet som ger influenseffekt utan snarare twist på ämnet.
  • JPG’s dead. Why your advertising-funded business could be next…
    Scoble gör en bra roundup runt hur bildmagasinet JPG borde tänkt för att overleva.
  • iPhone, MySpace, Facebook Race To Micropayments In 2009
    Michael A på TC påpekar ett av de som jag ser det största problemen för ett riktigt mainstreamat genomslag för digitala medier oavsett om det handlar om tidningar, microköp eller user-to-user (tänk Blocket): det finns ingen självklar och upplevd som enkel+säker betallösning. Den behöver vara standardiserad, enkel men säker och plattformsoberoende. Paypal är det närmaste vi kommer: problemet är att de valt en mycket märklig moralistväg.
  • PR är framtidens marknadsföring
    Själv litar jag på den som inser att marknadskommunikation inte är antingen eller utan både och. Att tro att bara pr ger full effekt är lika idiotiskt som att tänka sig att enbart dr ger bäst effekt. Idag handlar det om att integrera och smart använda olika kanaler för att bygga såväl konversationen som trafik mellan kanalerna.
  • What FriendFeed Needs to Do To Grow and Keep New Users
    jag gillar FF också men precis som påpekas ovan: mängden information är överväldigande. Och kräver massor av tid att filtrera även med de nya funktioner som FF skaffat. Själv skulle jag gärna se mycket av FF funktioner inbyggda i GReader eftersom SharedWithNotes är ungefär en tredjedel av nyttan hos FF och fördelen där är att det är en coversation piece.
  • Googleskyltarna: The end!
    Så var det över. Google vann med förlorade sitt ansikte. Maria Göth hoppas många snart få vända hamburgare eller något.
  • Five Things Twitter Should Do in ‘09
    Spännande framtidstankar runt Twitter.
  • Skivförsäljningen dalar i USA – Kultur – E24.se
    Skivförsäljningen dalar men musikförsäljningen ökar. Kära skivbransch: nu måste ni väl ändå förstå vad som hände.
  • Här är Sveriges bråkigaste – hela listan
    Varför är det mer intressant att kvinnor är uppkäftiga?
  • How To – Move From WordPress.com To WordPress.org
    Bra att kunna. Jag brukar föreslå att börja med WordPress.com eftersom man ofta vill gå över till att ha en egen domän och egen server.
  • De 10 värsta näthaverierna 2008
    Adlands haverier är inte med
  • Twitter Venn Shows How Frequently Words are Tweeted and Related
    Om vi säger så här: det här är cool. Plannercool. Undrar om @hepp sett det…
  • Gott nytt år — eller?
    Som vanligt mycket bra.
  • Diagram: How the Air Force Response to Blogs
    Intresant sätt att skapa strategi för att svara på saker.
  • 2008 bubblornas år
  • The Top 10 Political Technology Stories of 2008 | NextGenGOP.com | The Future of the Republican Party
    Spännande lista som visar vilka politiska delar som använt sig av fr a sociala digitala tekniker. (tipstack Billy McCormac)
  • Fast i Kabul
    En berättelse om livet långt från Leksand och det vanliga livet. Gott nytt år kära vän.
  • Direktsändning: Brevet till Amazon.
    *mohahaha*