The mello-man och att mäta influence

En av de viktigaste verktygen för marknadsföring på digitala medier är influens-marketing: att hitta de personer som pratar om eller borde kunna prata om ditt varumärke eller din produkt. I ett medielandskap där förtjänade medier är minst lika viktigt som köpta medier blir det här en viktig del. Problemet är att hitta dem.

Generellt kan man säga att vi ofta är rätt dåliga på att avgöra vem som pratar mest eller skriver mest om oss utifrån en uppfattning. Vi behöver data – och vi behöver också data utifrån hur mycket påverkan varje person kan göra. Det är dock självklart en grannlaga uppgift. Dels handlar det om vilka parametrar som man faktiskt ska mäta på: är det antal följare eller antal engagemang med det innehåll som produceras som är influens? Hur ska man bedöma det utifrån kvalitet på innehållet – en person som bara skickar upp kattbilder kan säkert få både högt följarantal och högt engagemang – men är det rätt person om du vill få igång buzz om en grävmaskin?

En av de tidigaste försöken att strukturera upp ett sätt att hitta dessa personer var Klout (läs gärna mina postningar om Klout och influence marketing). Idag har dock tjänsten snarare riktat in sig på att konkurrera med Buffer om att enkelt kunna tidsinställa postningar. Du har fortfarande en Klout-score men fininställningen av algoritmen verkar avstannat en hel del.

Det har skett en del utveckling: ett antal mer eller mindre öppna respektive kvalitativa finns listade här. Och större monitoreringssystem har börjat att även samla in data runt influencers: exempelvis Radian 6.

En tjänst som seglat upp är Traackr. Den har levt ett lite undanskymt liv här i Sverige. Idag kom däremot nyheten om att de satsar på att kunna hitta influencers i Sverige. Det är helt klart intressant eftersom det ofta har varit svårt då svenska är ett så pass litet språkområde och mycket av detta bygger på sentiment. Pronto har hjälpt till med att testa tjänsten för svenska förhållanden enligt uppgifter i media – och tillsammans med Svenskt näringsliv släpper man nu nyheten om det.

För att exemplifiera har de valt att titta på Melodifestivalen. Förutom att det är lite udda med Svenskt Näringsliv som partner så vete fan om jag riktigt litar på deras exempel:

Skämt åsido (och ja jag vet – självklart har de räknat med att jag kommer att dela och skriva om tjänsten. Gabriel är smart). Det ska bli intressant att följa utvecklingen av Traackr på svensk mark och jag tror att vi kommer att se än fler tjänster; exempelvis såna som Notified och andra som adderar en sån här funktion. Den behövs både för oss som jobbar med outreach såsom att företag behöver fördjupade persona på de som pratar om ett varumärke.

Detta är en postning i #blogg100. Alla postningar hittar du samlade på min blogg Deepedition.com.