- Malin Lernfelt: Dags att SJ börjar twittra
- Apollo inför Facebook-policy efter negativa kommentarer
- The Atlantic Turns a Profit, With an Eye on the Web
- Americans’ Online Holiday Shopping Spend Already at $22B
- Höstintervju 3: Thommy Thorngren på Twitters SJ
- Apple, Facebook och drömmen om att äga Internet
- a shel of my former self
- Cartoons Invade Facebook to End Violence Against Children
- Google and Bing Confirm Social Media Impacts Search Rankings
- 21 Ways to Master Linkedin!
- Gowalla redo för nästa steg
- Därför stänger vi av artikelkommentarerna
- Journalistik 3.0 – medieormen ömsar skinn
- Slides: Social Business Forecast: 2011 The Year of Integration (LeWeb Keynote)
- Dan Olofsson vill skapa svenskt Facebook
- ”Facebook gör oss till digitala slavar”
- 21 Ways Non-Profits Can Leverage Social Media
- LinkedIn rullar på i Sverige
Det här är nog minst sagt ett monumentalt #fail. Malin Lernfelt lär nog ha en minst sagt rödare nyans på kinderna när man som journalist gör ett sånt blatant researchmisstag. Pinsamt för tidningen, pinsamt för Malin som inte ens verkar ha orkat gått in på SJs hemsida där deras sociala medie-arbete finns att läsa om.
Uppdatering: Trots flera personers idoga letande hittas inte Malin Lernfelt på Twitter. Hon verkar inte ha något konto – inte officiellt i varje fall.
Uppdatering: @malinlernfelt finns nu på Twitter. Man måste ge henne lite plus för viss självinsikt: Det här var alltså fejk som det verkar..
Tyvärr är alltså Malin en smula mer ilsken: Nedan är ett fejkkonto. Eller…
Synd bara att hon fastnar i någon sorts försök att rädda det hela med att ge SJ skulden:
Nu visar det sig att också SJ har en Twitterfunktion. Den är inte så lätt att hitta eftersom ingen reklam görs på hemsidan.
Följ eländet på hashtaggen #lernfelt och roande läsa hennes försök att förklara att alla andra har fel. Egentligen. Jag vet inte men det är lite gammelmedia över det hela…
Uppdatering: Nu har @mlernfelt blivit suspenderad. Av Twitter. Jag tycker Malin Lernfelt har det lite tufft just nu. Hon har ju försökt.
Uppdatering: Fan det går fort i hockey. Nu är det @malinlernfelt som gäller…
Dags att gå vidare. @jocke har noterat det hela liksom TDH.
Läs också Brits postning om SJs sociala mediestrategi.
Uppdatering: Fler som påpekat att man kanske ska inse att man trampat foten i en potta och inte fortsätta att hävda att alla andra är idioter. Och ”vardagstwitter” är en ny sorts strategi. Erkstam förklarar var hon går fel. Och jag håller med.
Uppdatering: Bra av Sofia på SSBD.
Onekligen intressant case med Apollo även om jag upplever det som mest problematiskt för olika sociala medieexperter. Deras FB-policy finns här: http://www.apollo.se/SE/om-apollo/internetpolicy/Pages/facebook-policy.aspx och är minimalistisk. Jag skulle adderat en mer uttalad policy för moderation för att undvika att bedömningarna upplevs som icke-konsekventa.
The Atlantic kan lära svensk media mycket men generellt är deras inställning att se hur de kan kannibalisera på sig själva så mycket som möjligt mycket intressant eftersom det ger ett helt annat perspektiv.
Förutom att det knappast kan synas som en svår ekonomisk situation så visar också de stora siffrorna från Comscore att e-handeln har ett oerhört starkt momentum just nu.
Mycket corporate och tyvärr inte så många svar på de riktigt brännande frågorna.
Bra artikel och man kanske kan prata om Semiwalled gardens – för Facebook är inte bara själva sajten – utan lika mycket Open Graph vilket innebär mer att Facebook tar över Internet och blir en integrerad del i alla andra delar.
Viktig läsning: det handlar inte om att stänga ner utan att utbilda sina anställda. Och använda influencers i företaget. Ett exempel kan vara att faktiskt arbeta med ett socialt intranät.
Förutom det faktum att kampanjen verkar lite under radarn så kan man fundera över saker som upphovsrätt och det faktum att Facebooks regler stipulerar att man ska ha rätt att använda bilder som läggs upp på sitt konto…
Att koppla ihop länkar som postas på twitter och facebook med sökresultaten visar verkligen att ”Social media has become an integral part of marketing and is now extending it’s reach into the powerhouses of the web.”
LinkedIn-tips från en säljare – många oerhört bra sådana. Grupper och Frågor är saker som jag ofta tar upp när jag pratar LinkedIn eftersom det är mycket viktiga delar för att bli synlig.
Josh Williams visionerar runt Gowalla och trots att Gowalla är mindre än Foursquare tror jag att Gowalla kan lyckas: jag blir faktiskt lite inspirerad av när Josh pratar om ”magi” och att arbeta mer med platserna. Sen är väl Bubblan svaret på det här: ”Jag vet inte varför Gowalla har blivit så populärt i Stockholm. Uppenbarligen har tjänsten spridits här på ett anmärkningsvärt sätt. Troligen beror det på att en grupp människor, som har ett stort nätverk och inflytande, har hittat dit. Det vore roligt att träffa den gruppen.”
Just artikelkommentarer är problematiska. Många snedseglare och rättshaverister som härjar i dem och tyvärr tenderar vår egen bransch innehålla minst lika många sådana som bland vanligt folk.
Det här är riktigt bra. Oväntat kanske eller helt enkelt visar det att vi slutligen är mitt i paradigmskiftet där nya medier och gamla medier faktiskt blir same same and not different.
En fantastisk postning som är en av de viktigaste inför nästa år. Sociala medier blir viktigare och en självklar del av företagens marknadsföring
Förstår inte riktigt hur man får det här till en utmaning. Det är snarare en addition, en nischad tjänst precis som instagr.am och andra. Trodde för övrigt Telia fattat att det är försent att bygga egna silos.
oavsett vad man tycker om själva saken så kan man inte annat än att gilla Johan.
En riktigt bra checklista för NGOs och liknande. Inget nytt men jag älskar SME som listar saker på det här sättet.
Gjorde en sökning på Trends.google.com och självklart vet vi att Twitter ofta används i appar och gärna då också mobilt men ändå: linkedin tuffar på och ökar.