Kategorier
Kommenterat

Strandh DigitalPR omvärldskoll [2010/12/13]

Det har varit lite mycket nu så omvärldskollen har fått stå tillbaka för att få ordning på det sista jobbet innan jul. Men här kommer det åter. Målet är inte nödvändigtvis att få ihop något varje dag utan att se till att samla de mest intressanta länkarna just nu. Med kommentarer till.
  1. Malin Lernfelt: Dags att SJ börjar twittra
  2. Det här är nog minst sagt ett monumentalt #fail. Malin Lernfelt lär nog ha en minst sagt rödare nyans på kinderna när man som journalist gör ett sånt blatant researchmisstag. Pinsamt för tidningen, pinsamt för Malin som inte ens verkar ha orkat gått in på SJs hemsida där deras sociala medie-arbete finns att läsa om.

    Uppdatering: Trots flera personers idoga letande hittas inte Malin Lernfelt på Twitter. Hon verkar inte ha något konto – inte officiellt i varje fall.

    Uppdatering: @malinlernfelt finns nu på Twitter. Man måste ge henne lite plus för viss självinsikt: Det här var alltså fejk som det verkar..

    Malin Lernfelt (MalinLernfelt) on Twitter

    Tyvärr är alltså Malin en smula mer ilsken: Nedan är ett fejkkonto. Eller…

    Malin Lernfelt (MLernfelt) on Twitter

    Synd bara att hon fastnar i någon sorts försök att rädda det hela med att ge SJ skulden:

    Nu visar det sig att också SJ har en Twitterfunktion. Den är inte så lätt att hitta eftersom ingen reklam görs på hemsidan.

    SJ.se - Resor med t?- ett Bra Milj? - Startsida

    Följ eländet på hashtaggen #lernfelt och roande läsa hennes försök att förklara att alla andra har fel. Egentligen. Jag vet inte men det är lite gammelmedia över det hela…

    Uppdatering: Nu har @mlernfelt blivit suspenderad. Av Twitter. Jag tycker Malin Lernfelt har det lite tufft just nu. Hon har ju försökt.

    Uppdatering: Fan det går fort i hockey. Nu är det @malinlernfelt som gäller…

    Dags att gå vidare. @jocke har noterat det hela liksom TDH.

    Läs också Brits postning om SJs sociala mediestrategi.

    Uppdatering: Fler som påpekat att man kanske ska inse att man trampat foten i en potta och inte fortsätta att hävda att alla andra är idioter. Och ”vardagstwitter” är en ny sorts strategi. Erkstam förklarar var hon går fel. Och jag håller med.

    Uppdatering: Bra av Sofia på SSBD.

  3. Apollo inför Facebook-policy efter negativa kommentarer
  4. Onekligen intressant case med Apollo även om jag upplever det som mest problematiskt för olika sociala medieexperter. Deras FB-policy finns här: http://www.apollo.se/SE/om-apollo/internetpolicy/Pages/facebook-policy.aspx och är minimalistisk. Jag skulle adderat en mer uttalad policy för moderation för att undvika att bedömningarna upplevs som icke-konsekventa.

  5. The Atlantic Turns a Profit, With an Eye on the Web
  6. The Atlantic kan lära svensk media mycket men generellt är deras inställning att se hur de kan kannibalisera på sig själva så mycket som möjligt mycket intressant eftersom det ger ett helt annat perspektiv.

  7. Americans’ Online Holiday Shopping Spend Already at $22B
  8. Förutom att det knappast kan synas som en svår ekonomisk situation så visar också de stora siffrorna från Comscore att e-handeln har ett oerhört starkt momentum just nu.

  9. Höstintervju 3: Thommy Thorngren på Twitters SJ
  10. Mycket corporate och tyvärr inte så många svar på de riktigt brännande frågorna.

  11. Apple, Facebook och drömmen om att äga Internet
  12. Bra artikel och man kanske kan prata om Semiwalled gardens – för Facebook är inte bara själva sajten – utan lika mycket Open Graph vilket innebär mer att Facebook tar över Internet och blir en integrerad del i alla andra delar.

  13. a shel of my former self
  14. Viktig läsning: det handlar inte om att stänga ner utan att utbilda sina anställda. Och använda influencers i företaget. Ett exempel kan vara att faktiskt arbeta med ett socialt intranät.

  15. Cartoons Invade Facebook to End Violence Against Children
  16. Förutom det faktum att kampanjen verkar lite under radarn så kan man fundera över saker som upphovsrätt och det faktum att Facebooks regler stipulerar att man ska ha rätt att använda bilder som läggs upp på sitt konto…

  17. Google and Bing Confirm Social Media Impacts Search Rankings
  18. Att koppla ihop länkar som postas på twitter och facebook med sökresultaten visar verkligen att ”Social media has become an integral part of marketing and is now extending it’s reach into the powerhouses of the web.”

  19. 21 Ways to Master Linkedin!
  20. LinkedIn-tips från en säljare – många oerhört bra sådana. Grupper och Frågor är saker som jag ofta tar upp när jag pratar LinkedIn eftersom det är mycket viktiga delar för att bli synlig.

  21. Gowalla redo för nästa steg
  22. Josh Williams visionerar runt Gowalla och trots att Gowalla är mindre än Foursquare tror jag att Gowalla kan lyckas: jag blir faktiskt lite inspirerad av när Josh pratar om ”magi” och att arbeta mer med platserna. Sen är väl Bubblan svaret på det här: ”Jag vet inte varför Gowalla har blivit så populärt i Stockholm. Uppenbarligen har tjänsten spridits här på ett anmärkningsvärt sätt. Troligen beror det på att en grupp människor, som har ett stort nätverk och inflytande, har hittat dit. Det vore roligt att träffa den gruppen.”

  23. Därför stänger vi av artikelkommentarerna
  24. Just artikelkommentarer är problematiska. Många snedseglare och rättshaverister som härjar i dem och tyvärr tenderar vår egen bransch innehålla minst lika många sådana som bland vanligt folk.

  25. Journalistik 3.0 – medieormen ömsar skinn
  26. Det här är riktigt bra. Oväntat kanske eller helt enkelt visar det att vi slutligen är mitt i paradigmskiftet där nya medier och gamla medier faktiskt blir same same and not different.

  27. Slides: Social Business Forecast: 2011 The Year of Integration (LeWeb Keynote)
  28. En fantastisk postning som är en av de viktigaste inför nästa år. Sociala medier blir viktigare och en självklar del av företagens marknadsföring

  29. Dan Olofsson vill skapa svenskt Facebook
  30. Förstår inte riktigt hur man får det här till en utmaning. Det är snarare en addition, en nischad tjänst precis som instagr.am och andra. Trodde för övrigt Telia fattat att det är försent att bygga egna silos.

  31. ”Facebook gör oss till digitala slavar”
  32. oavsett vad man tycker om själva saken så kan man inte annat än att gilla Johan.

  33. 21 Ways Non-Profits Can Leverage Social Media
  34. En riktigt bra checklista för NGOs och liknande. Inget nytt men jag älskar SME som listar saker på det här sättet.

  35. LinkedIn rullar på i Sverige
  36. Gjorde en sökning på Trends.google.com och självklart vet vi att Twitter ofta används i appar och gärna då också mobilt men ändå: linkedin tuffar på och ökar.