- JMW Talkshow – 2010 års PR-floppar och flippar
- Why Social Media?
- Högerradikaler dominerar i bloggtoppen
- Mark Zuckerberg – Person of the Year 2010 – TIME
- The 10 Most Powerful Tweets of 2010 · Twitter
- Confessions of a Social Media Luddite
- Var finns affären?
- Making Better Decision finding Influencers
- The year that Twitter came of age
- How company, event and organisation websites use Twingly
- Internet is built by people and people build business
- 10 Creative Uses of the New Facebook Profile [PICS]
- Chipotle’s Facebook Page Consumed By Cat Controversy
- Who’s New on Twitter 2010
- Top Twitter Trends in 2010 · Twitter
- Ted Valentin: Teaser. Snart händer det nya saker!
- Facebook dominates globally
Än en gång har flippar och floppar levererats. Kolla in sändningen som är rejält lång. Här kan du läsa flipparna och här flopparna.
Gini Dietrich ger en bild av hur sociala medier kan mäta direkt konvertering. Jag håller med – samtidigt som det fortfarande är minst lika svårt att bevisa rent sälj som förut om det inte handlar om e-handel.
Det här är ett tecken på att medier fortfarande består av vissa journalister som a) inte gör research b) inte gillar bloggar c) inte förstår mätning. Bloggtoppen för politiska bloggar är ointressant. Relativt få som anslutit sig till den. Bättre vore om Paul Frigyes kollade in Politometern eller Bloggportalen.
Fast det är klart – då hade han inte kunnat skriva en sån här artikel…
Det var inte oväntat. Enligt vissa källor vann dock Assange själva omröstningen.
Jag vet inte jag. Ett urval och det visar bredden hos Twitter men är det verkligen de mest kraftfulla genomslagen? Jag saknar för övrigt Sepp Blatters försvar av vuvuzelorna…
Så oerhört viktigt: ”Corporations need high-level, experienced marketing leadership with forward-thinking vision that can drive a team of folks who are experts in their specialties — be it public relations, collateral development, Web development, lead generation, event coordination, or, yes, social media — to execute and deliver on a successful marketing plan.”
Alyson har visserligen alltför liten reach på vad sociala medier kan göra – men att tro att det ensamt kan göra allt – nej, aldrig. Allt handlar om att integrera alla delar i varandra – egna, förtjänade och deltagande kanaler; pr, reklam och wow. Allt är en del av en mix och där grundläggande värden, medieneutrala idéer och strikt utvecklade strategier fortfarande är det allra viktigaste.
Bra tankar även om jag tycker att SMCs väg inte är helt rätt i att bli något sorts företag. Tror det blir svårt och stänger ute fler än det skapar möjligheter för.
Mycket bra referat av Freshnetworks rapport om att hitta influencers. Lite 101-kunskap.
Telegraph menar att Twitter nu är en viktig källa för nyheter – det är där nyheterna dyker upp först. Det har vi sett också i samband med #sthlmbomb och flera andra tillfällen. Fortfarande upplever jag dock att det finns en splittring inför ex.vis Twitter: det förväntas handla om ”viktiga saker” och när de som man följer ”babblar” så avföljer man. Digitala medier är inte samma sak som gamla medier: vardagstwittrande fyller också sin funktion.
Twingly visar på några case där deras pingtjänst används. Gillar Norstedts integration med sin bokkatalog.
En mycket bra post av @stenbeck. Dags att skriva den där postningen om att skilja mellan monitorering och mätning.
Snyggt. Samtidigt tycker jag nya profilen är mer och mer problematisk – försök att hitta dina gillade sidor…
Ett exempel på hur Facebooksidor blir mer och mer viktiga för företagen – att som anställd bli facerapead (ett förfärligt uttryck egentligen) är idag oerhört mycket allvarligare än att det bara berör en själv.
Höll på att säga något beskt om en ledarskribent på GP men avhåller mig. Vet inte om det här har något större värde – förutom att det visar att Twitter är stort och inte längre något som early adopters pysslar med. Minns att det inte var länge sedan som @aplusk och @cnnbrk kämpade att först få en miljon följare… Hur många har @ladygaga nu?
Nu har Twitter samlat ihop topptrending topics. Oljeutsläppet och VM är störst och oväntat nog vinner Inception över Haitikatastrofen för att avsluta med Vuvuzela på femteplats. Det är intressant att jämföra det med Googles Zeitgest: http://www.google.com/intl/en/press/zeitgeist2010/ och inse att Twitter fortfarande nog befolkas av lite andra demografier än Google.
Verkar som om Ted kommer med en Twitterversion av en media/journalistkoll. Själv jobbar jag med min lista Journos på Twitter. Den börjar bli välfylld.
Så är det. Det intressanta är SNS#2 som är olika. I Sverige kan det vara Twitter även om jag undrar om man skulle bredda definitionen så skulle blogg.se kunna vara det. Alt MSN.