DigitalPR omvärldsanalyserar [2010/04/03]

  • Sverigedemokraterna och sökmotorpolitik
  • Pinpoint på min känsla inför Sverigedemokraterna.de. Jag har svårt för konceptet att fightas genom att putta ner i det här fallet, även om jag förstår tanken bakom det såväl utifrån SEO som utifrån hur människor faktiskt använder sig av sökmotorer. För det vore oerhört trist om det bara fanns ett digitalt fotspår på SERP1 som kontrollerades av SD:arna själva.

  • Are The Fortune 100 Now Beginning To Embrace Social Media Tools? – ReadWriteEnterprise
  • Nu har det äntligen hänt.

  • Digital demographics: 11 brands that are doing it right – iMediaConnection.com
  • Extremt matnyttig även om den är väl översiktlig och generaliserande några gånger.

  • Putting the Public Back in PR Measurement
  • Ytterligare en briljant text om PR och det nya medielandskapet. Food for thought.

  • 2010 Public Relations: Looking at the Past to Succeed in the Future
  • Kanske en av de viktigaste bloggposter som skrivits om PR och det nya medielandskapet. Läs den. Nu.

  • Skrivmaskin och karbonpapper!
  • Lotten är fantastisk. Underbar historia! :)

  • Interna varningar bättre än offentligt bloggande
  • En intressant aspekt på anställdas användande av sociala medier men de två juristerna missar det faktum att det knappast är antingen eller: är du missnöjd med något skriver du det på de plattformar där du för övrigt beskriver din vardag. För att få bort missnöjesyttringar i stil med Försäkringskassan Inifrån så kommer det krävas ett antal regler som förbjuder den som anmält ett missförhållande att nämna något om det på andra plattformar vilket innebär att hela idén blir förfelad. De två juristerna behöver nog ta reda på lite mer om dels hur vi människor fungerar och dels hur sociala medielogik ser ut. (via @kullin)

  • 9 Killer Tips for Location-Based Marketing
  • Lokaliseringstrenden är spännande när det gäller hur vi som marknadsförare på ett nytt sätt kan skapa synergier mellan det digitala och det analoga, skapa de facto trafik även in i exempelvis affärer och restauranger genom att skapa fotspår i de lokaliseringstjänster och mikrobloggstjänster som implementerar check-in-mentaliteten.

  • 9 Tips for Creating More Small Business Blogging Ideas
  • Bra och enkla idéer när bloggandet går på halvfart. Dock inga idéer hur man hittar mer tid för att blogga :)

  • The Age of Social Networks
  • Intressanta siffror när det gäller demografiska data på sociala nätverk. Frågan är dock om det är så enkelt och fr a om inte förändringarna är mycket snabbare än det här visar. Det tar dock död på myten om att sociala medier bara är för unga. Vi är snabbt på väg mot en kritisk punkt där vi dels inte längre kan separera sociala medier och ”vanligt” internetanvändande respektive där närvaro på sociala medier är större än icke närvaro (i USA är vi i princip redan där).

  • Government 3.0
  • Bra tankar men jag blir lite trött på att vi nu ska köra 3.0. Jag tror inte att det längre är intressant att prata om så stora hopp – utvecklingen itererar snarare och det stora skiftet har skett i samband med web 2.0.

  • Silence spells danger with social media
  • Det här är egentligen en ganska svår fråga: många företag vill göra rätt och därmed tar det tid att få strategier och policies klara. Samtidigt bör inte ett varumärke vänta med att skaffa sig ett konto på olika sociala nätverk eftersom man då riskerar att förlora sitt varumärke där.

  • Six questions to ask before launching a FB Fan page
  • Det här är ibland det svåraste att försöka förklara för kunder som hört andra konsulter som säger ”det är bara att tuta och köra”. Att faktiskt tänka till innan innebär att man a) lättare skapar relevant innehåll b) slipper att skapa så mycket olika material som ingen kommer att intressera sig för c) har förutsett eventuella misstag, bakslag och attacker.

  • 5 Ways to Use Social Media for Things You Are Already Doing | Small Business Marketing Blog from Duct Tape Marketing
  • Bra argument: genom sociala medier så kan man enkelt göra samma saker som man redan (bör göra) gör: lyssna, håll kontakt med befintliga kunder, håll koll på branschen och nätverka med potentiella samarbetspartners.

  • Industrial Disputes? Use Social Media
  • Onekligen en intressant diskussion runt kommande strejkvarsel för såväl facket och för arbetsgivarsidan: lyssna på vad som sägs i sociala medier för att förstå hur man kan bygga sin pr.

  • Brightkite utmanar med nya tjänster
  • The Jennie orkade öppna Brightkites nyhetsbrev och jag håller med henne: är det vettigt att använda en tjänst för att uppdatera flera tjänster? Det har vi ju hållit på med när det gäller mikrobloggandet men fler och fler kopplar isär exempelvis Twitter och Facebook-statusen eftersom det ofta blir mycket ekon vilket inte är så kul. När det gäller lokaliseringstjänsterna väljer jag ex.vis att dela ut Gowalla på Twitter och Foursquare på Facebook – vilket innebär att jag behöver ha mer kontroll över varje incheckning.

  • FourSquare vs. Gowalla at SXSWi 2010: We Have a Winner!
  • En jämförelse mellan Gowalla och Foursquare. I Sverige handlar det nog mest om vilken app som ens kompisar använder. Jag gillar Gowallas nya iteration där konversationen är mer närvarande än tävlingsmomentet. Samtidigt känns Foursquare raskare rent programmässigt. Däremot tror jag rent faktiskt att det här är appar som kommer att försvinna in i de större – fr a utvecklingen av Yelp och liknande appar som kopplar ihop recensioner av fr a nöjesetablissemang kommer att appellera till företag och marknadsförare och därmed bli mer upp-pratade.

  • Grattis Strandh.DigitalPR 1 år