Kommenterat på digitalpr.se – 06 April 2009

  • Zygmunt Bauman: "Konsumtionsliv" – DN.se
  • En spännande bok från en av mina gamla favoriter från studierna inom beteendevetenskap – eftersom jag gärna använder samma icke-linjära förklaringsmodeller. Ingrid Elam saknar diskussion om motkrafterna – vilket dock säger mer om hennes inställning till konsumtion än om Baumans vetenskaplighet. Konsumism är intressant och kopplar ihop med såväl den digitala utvecklingen, utvecklingen av fragmentariserat tjänstesamhälle liksom med det som i Nextopia kallas ”förväntningssamhället”. Jag är inte säker på att det ens är matnyttigt att försöka göra en analys av det moraliska i sammanhanget, vilket Elam verkar vilja ska vara ett raster över Baumans bok utan bara konstatera att samhället utvecklats åt detta håll. Snarare bör man fråga sig: vad är motsatsen och är den önskvärd?

  • Twitter: Samma aktörer på nya arenor | Kulturnyheter | SvD
  • Rolig artikel där man endast frågar extremt anti-sociala-nätverksmänniskor om Twitter. Last breath of gammelmedia?

  • JMW Kommunikation » Blog Archive » Sociala medier behöver inte ens Internet
  • Brit skriver ännu mer om hur hon och jag faktiskt ser på sociala mediernas inställning till ”kampanjer”

  • Cybernormer.se – Om normbildningsprocesser i unga nätkulturer
  • Oerhört spännande projekt och blogg.

  • [WinExtra Rebranding] The Name game isn’t a game
  • Lång resonerande postning om renaming

  • All these social media experts and no-one gets the Microsoft ads
  • Insiktsfullt och intressant. När man foljer kritiken mot Microsofts senaste reklamfilm så är Macanvandare upprörda över att Mac dissas: verkar som man glömt att Apple själva gjort samma sak de senaste åren

  • Sociala medier och kampanjtänk
  • Brit har hittat en gammal intervju med mig och skriver vidare om att inte tänka kampanjer när det handlar om sociala medier.

  • Nu har jag bloggat i ett år!
  • Ulf Ekman ger lite statistik om sitt bloggande. Undrar om hur hans blogg skulle utvecklas om han förstod länkekonomin bättre

  • Facebook Credits: Would You Give Cash for a Facebook Status Update?
  • Facebooks test med virtuell valuta är intressant även om själva betaidén känns ointressant. Men om ett så gigantiskt nätverk som Facebook får höjd på en virtuell valuta kan den sprida sig. Det intressanta blir sakerhetsaspekter respektive om den har kraft att faktiskt bli en global valuta på digitala fronten. Det skulle förändra en mängd förutsättningar rent nationalekonomiskt.

  • Why Google should want Twitter: Currency
  • Intressant take på ryktet om Googles jakt på Twitter: currency.

  • Online vs Print, and the Evolution of Media
  • Snart blir det fånigt av printforespråkare som vägrar se vad som håller på att hända.

  • Think Twice Before Even Dreaming About Using IPRED. Or Associating With Anyone Doing It.
  • Walter skriver om Ipred och hans take på varumärket är intressant.

  • Volvo Lastvagnar lockade 1.2 miljoner via ett spel.
  • Jag tror precis som Bergman att uppdelningen B2B och B2C snart är ett minne blott. Själv menar jag att det handlar om att vi konverserar i de nya digitala medierna. Volvocaset är inte så mycket socialt dock.

  • 3 i topp
  • Ibland är klyschor sanna.