Kategorier
Konferens Plattformar Sociala medier

F8 2017 – när Facebook lät Messenger bli vuxen

Facebook har hållit sin utvecklarkonferens igen. F8 som den kallas innebär idag att mängder med marknadsförare, utvecklare, e-handlare, börsmäklare och andra sitter och tittar på en keynote med en uselt skämtande Mark Zuckerberg. Själv såg jag en bit av det på F8 Meetup i Stockholm innan jag var tvungen att gå till tåget. Det är inte som Apples event men det är viktigt eftersom det pekar ut vad världens största sociala nätverk tänker hitta på framöver.

Mark Zuckerberg lyfte fram augmented reality som en viktig del av framtiden. Även här ser vi att kameran är det nya tangentbordet. Med hjälp av en öppen plattform för AR och Camera Effects Platform ser nu Facebook ut faktiskt slå till Snapchat rejält (vilket Zuckerberg i princip erkänner som fas 1 i deras arbete med att utveckla AR).

Facebook lanserade också Facebook Spaces som de visade upp för nåt halvår sen – och tar därmed en stor del av VR-diskussionen genom att skapa en plattform för social VR.

Men det viktigaste var ändå lanseringen av Messenger 2.0. För att citera @peterrosdahl ”…nya Messenger Platform 2.0 var ju helt magiskt…. Helt magiskt…” Generellt handlar det om att Messenger går från att vara chat till att vara en tjänst för sömlös integration av allt från chat, kundtjänst, shopping och underhållning. Integrationen med bland annat de stora musikstreamingtjänsterna, nya sociala spelmöjligheter och möjligheterna att utveckla shoppinglösningar direkt i Messenger innebär en helt ny era för oss i väst. För det där har ju funnits i WeChat ett tag.

Grunden för allt det här blir att botplattformen som släpptes för något år sedan har fått en rejäl upplyftning, Chat Extensions innebär en helt ny flora av möjligheter för människor att prata med varandra, och för företag för att kunna utveckla social (och mobil) commerce på riktigt. För att citera @lexmarkus: ”The chat extensions featuring Spotify et al, the AI bot for small business etc. Just wow, Facebook messenger will rule them all.”
Facebook väljer att satsa på det som Apple valde att utveckla för meddelanden men bara halvvägs: botar som fungerar som appar men som också är integrerade med M – det AI-system som lanserades för ett bra tag sedan och som inte gjort så stort väsen av sig. Allt detta genom att göra det lättare att hitta tjänster i Messenger genom ett enklare sök och de satsar även på sina ”qr-koder”.

Ytterligare godis kom i Facebook Analytics som ska utveckla möjligheten att få statistik från sina besökare liksom utvecklingar av login-funktionerna.

Vad innebär det här? Det är antagligen för tidigt att säga – och det man ska vara medveten om är att det som lanseras på F8 handlar lika mycket om de långsiktiga visioner som Facebook har som att det just nu kommer att bli fullt funktionellt. Men för att citera @discola: ”…FB i praktiken rätt upp och ner sa ”Skrota din app. Skrota din mobilwebb. Kör i Messenger.”…”

Jag skulle säga att det här i grunden visar att Facebook omfamnar det faktum att vi som människor har olika nivåer av sociala behov. Och att man inser att shopping är socialt innan och efter men själva konverteringen många gånger handlar om ett ganska asocialt fenomen. Samtidigt har de också förstått att dagens sociala samtal sker i mindre avgränsade sociala grupper.

Det här handlar inte om att Facebook kommer att strunta i att utveckla Facebook main utan snarare att det nu visar att vi har ett Facebook som inriktar sig på alla aspekter av vår sociala vardag. Bygget börjar bli ganska klart där i princip ingen del av den digitala vardagen inte ägs av Facebook. Skrämmande för många, intressant för andra.

Företag behöver idag noga titta på den här utvecklingen. Botar är inget som man kan tänka att är något för några andra. Det är något som påverkar allt från kunddialogen, kundtjänsten till att vara en viktig del i framtidens F-shopping: shopping direkt på Facebook. Att idag utveckla en e-handel måste innebära att man funderar på integrationen med Facebook.

För marknadsförare handlar AR inte bara om skojiga ”lenses” utan om att tänka till hur man kan utnyttja både geografi, platser och produkter för att skapa upplevelser och underhållande information. Det räcker inte längre med att få ett taco-skal i ansiktet – nu kommer nästa våg av roliga, smarta och interaktiva möjligheter. I alla de kameror som Facebook har satt in i vår vardag.

För utvecklare handlar det om att börja inse att väldigt mycket av framtidens möjligheter ligger inom de stora plattformarna – inte att knacka kod för webbgränssnitt och webblösningar.

Och ja. Facebook Spaces är coolt. Förutom att det känns lite som om man ser Second Life en gång till.

 

Mer läsning: Recode om botar och qr-koderna, Mashables live blog, Techcrunch om Camera Effects Platform, Upload VR om Spaces, ZDNet om M

Läs mer hos Facebook.