Kategorier
Intervju Sociala medier Socialbydefault

IZettle intervjuade oss om Snapchat

Vi blev intervjuade av IZettle runt Snapchat. Den slutliga intervjun  kan du hitta här.

Dock sa vi mycket mer och vi fick möjlighet att publicera hela intervjun.

Snapchat-kick

Man brukar ofta prata om att Snapchat har hittat helt rätt bland unga men är svårt för vuxna att förstå. Varför är det så tror ni?

En anledning till att unga tog nätverket till sig och så snabbt handlar om “tryggheten” av att saker försvinner. Snapchat är ett av de första nätverk som är uppbyggd på “disposable media” – vilket innebär att innehållet raderas efter att det visats, eller efter 24h för My Story-inlägg. Detta skapar en oas av upplevd trygghet vilket gör plattformen mindre kravfylld jämfört med tex Instagram där bilderna ligger kvar. Självklart kan saker sparas genom skärmdumpar med det ser man att de görs. Som en ung person sagt: “på Instagram måste man vara snygg, på Snapchat kan man se ful ut”.

Men sen också möjligheten att rita på foton och på filmer – nu också att kunna addera text och emojis. Kreativitet och en smula galenskap. Något som många vuxna känner sig lite kluvna och främmande för.

Snapchat hade mycket som de andra kanalerna inte hade – och som flera av dem nu försökt att addera i sina direktmeddelande-funktioner. Det är ett gränssnitt som gör att när du loggar in hamnar du i aktivt fotoläge. Det finns inga flöden att scrolla eller innehåll som pockar på din uppmärksamhet. Antingen swipear du vänster för att du ser att någon har snappat dig, stannar i fotoläge och skapar en “snap” som du delar till en eller flera vänner alternativt din “story”, eller swipear höger för att se vad och om dina vänner uppdaterat sina stories.

Nästa stora skillnad är att den öppna interaktionen av vänner och följare saknas. Allt görs i hemlighet och det finns inga sätt att kommentera eller likea bilder så att andra ser. Det här medför att de negativa saker man upplevt på kanske Instagram och Facebook där unga blir uthängda och “publikt” skrattade åt inte går att göra på Snapchat. Trots sin Story-möjlighet är det fortfarande en plattform som handlar om en-till-en eller en-till-flera-kommunikation.

Att vuxna inte förstår sig på Snapchat handlar nog mycket om just avsaknaden av direktbekräftelse, att det du skapar försvinner och det relativt fattiga gränssnittet. Men också det faktum att det kan kännas väldigt…meningslöst och tidsslösande eftersom vi vuxna i andra nätverk kan tycka att vi “håller kontakten”. Vi vuxna har ju en tendens att tycka att vardagsuppdateringar om vad man äter, vad man gör och så är “onödiga”.

En annan sak som kan vara svår att vänja sig vid är det inte finns något sätt du kan se om ett konto är äkta förrän de uppdaterar. Det finns ingen landningssida, profilsida eller liknande som hjälper dig verifiera om kontot är rätt. Så antingen ska du veta kontots användarnamn, läsa av snapchatkoden eller få kontot att dyka upp via funktionen “lägg till folk i närheten”.

Vilka typer av företag är det som lyckats på Snapchat hittills – vad har de gemensamt?

De företag som bäst lyckas är stora och de har resurser att lägga ner för att konstant arbeta med Snapchat på ett rätt och genomtänkt sätt. Det märks att många av dem har en planering runt innehållet och lägger ner en hel del tid på sin närvaro. Exempelvis att jobba med en bra mix mellan mer produktorienterat och bara roliga upplevelser som exempelvis Taco Bell, till att låta produkten vara stjärnan och plocka in kända snapchatters (Coca Cola) eller mest försöka bygga en relation genom att tipsa och vara relevant (Starbucks). Sen finns det några mindre företag som lyckas bra genom att de förstår kanalen och dedikerar tid till att faktiskt göra saker som är relevanta just för sin målgrupp som använder Snapchat.

Sen har vissa medier lyckats ganska bra. Tech-medierna använder Snapchat för fr a att berätta om vad som händer på mässor och evenemang (Verge, Mashable) medan Huffington Post arbetar med att låta redaktionen ha ett antal dagar att fylla med innehåll. The New Yorker har stående inslag varje vecka med sin serieredaktör och inför varje nummer berättar man om förstasidan på printtidningen. Washingtons Post jobbar en hel del med det och självklar många av sportkanalerna. Så självklart Buzzfeed – de jobbar hårt med innehåll som är noggrant uttänkt för att fungera gentemot målgruppen, och samtidigt blir en sorts fortsättning på det de gör i alla andra kanaler.

Vox satsar stort på Snapchat med alla sina editioner och finns både i Snapchats svindyra Discover-kanaler men också med egna vanliga kanaler. Och vi måste nämna GeneralElectric som har oerhört genomarbetade storyboards inför varje gång de uppdaterar.

Och vad är det man lyckas med? Är det främst varumärkesbyggande mot nya målgrupper eller finns det även exempel på rent säljdrivande aktiviteter på Snapchat?

Ett bolag som säljer fotbollsskor berättade för oss att de säljer slut direkt när de visat något på Snapchat. De är direkt i sin målgrupps telefon. Liksom att produktlanseringar när det gäller allt från kläder till snabbmat fungerar bra. Men självklart – det handlar kanske inte om att bygga varumärke utan om att bygga relation med både befintliga och nya kunder. Genom att vara rätt, relevant och helt enkelt ganska underhållande håller man kvar sina användare – och de tipsar vidare till sina kompisar. Tipsen är ju “analoga” eftersom det inte finns någon delningsfunktion i Snapchat mer än i Discover vilket gör dem mer värdefulla. Rent säljdrivande aktivitet är ju helt enkelt att ge erbjudanden som man kan skärmdumpa och sen ta med sig till affären eller restaurangen alt rabattkoder att knappa in på e-handeln.

Vilka tror ni kommer att bli morgondagens företag som lyckas utnyttja plattformens potential?

De företag som verkligen sätter sig in i ungdomars sätt att kommunicera och använda plattformen, och sedan förstår möjligheterna med Snapchats uppbyggnad och funktioner.
Det handlar mycket om underhållning på de ungas sätt, och att lyckas förtjäna deras uppmärksamhet. De företag som också förstår värdet av att nyttja influenser och överlåter sitt Snapchatkonto åt dessa att driva kommunikationen i början kommer också att ha en större potential att lyckas nå de unga.

Målgruppen måste ha höga incitament till att vilja bjuda in företag och varumärken in i sin vardag. Så man behöver locka dem med innehåll som de inte kan ta del av någon annanstans. Det kan vara förhandsvisningar av nyheter inom branschen, intervjuer med stjärnor, specialerbjudanden, en glimt in i någons vardag eller annat som får dem att värdesätta relationen med varumärket eller produkten.

Helt enkelt de som vågar tänka bortanför de traditionella sätten att marknadsföra, tänka bortom de raka vägarna mellan reklam och konvertering.

Det här riktar sig ju främst mot små entreprenörsdrivna bolag inom mat och dryck. Hur skulle de kunna bygga sig en närvaro på Snapchat?

Genom att se till att bestämma sig för att göra något vettigt av den så kan man – om man har en målgrupp som gillar och använder Snapchat skapa innehåll som är underhållande och relevant. Tipsa om recept, tipsa om rätter, göra omröstningar om nya smaker på läsk eller liknande. Ta med på exklusiva bakom-scenen-turer eller om man gör en studieresa se till att man snappar från den. Berätta skojiga historier om det ni gör och har man några kreativa anställda – be dem göra någon rolig sketch (som alltså är rolig inte internt rolig).

Sen utnyttjar sina andra kanaler att man finns på Snapchat – exempelvis (om man har följare i rätt målgrupp) göra dagliga collage eller korta teaserfilmer om Snapchat-innehållet på Instagram, lägga ut Snapcode på Facebook självklart på sin sajt men också fundera över om det finns några roliga sätt att skapa följande i butiken eller via sina förpackningar eller på restaurangen – och då självklart alltid använda Snapcode. Tryck den på personalens kläder, lägg in den i menyn, gör klistermärken och sätt dem nånstans där man kan tänka sig att målgruppen hittar den. Skapa ett sug att följa genom att erbjuda följare något speciellt. Snapcode är väl den enda gång som qr-koden blivit meningsfull och användbar :)

Hur ska man resonera som mindre företag – är det ens en vettig prioritet rent ekonomiskt? Vad är era bästa tips om man är nyfiken?

Till att börja med fundera på om målgruppen finns där eller om det finns någon annan kanal som är starkare. Har man en väldigt ung målgrupp med övervägande tjejer så bör man inkludera Snapchat i sin sociala mediepalett.

I nästa steg handlar det om att lära sig hur Snapchat fungerar. Både att våga testa och leka med det själv, men också att följa många olika företag, organisationer och Snapchat-stjärnor för att se hur de arbetar med innehåll, tonalitet, kreativitet och strukturer. För just mat och dryck: starbucks, mcdonalds, tastemade, cocacola liksom håll utkik på huffpost och buzzfeed som då och då har mat med i sina sändningar.

Och fråga de unga. Vad de gillar, vad som krävs för att de ska börja följa ett företag och vad de skulle vilja se och förvänta sig för innehåll. Och var lyhörd. Snapchat är mitt i sin expanderingsfas och plattformen utvecklas och förändras hela tiden. Här gäller det också att man är snabb på att adaptera nya funktioner och finesser. Detta för att visa att man är vaken och med som företag. Återigen handlar det om att se hur andra arbetar och också att försöka läsa om de förändringar som görs.

Vilken utveckling ser vi för Snapchat under 2016 tror ni?

Snapchat kommer att växa men också behöva bli mer mainstream – och det kommer att bli mer reklam och mindre vilda västern vilket ju självklart kan komma att göra det mindre coolt. Vi kommer se ny utveckling av funktioner – från att ha varit mycket person till person-drivet så har Snapchat under senaste ett och ett halvt år öppnat upp lite mer. Mer interaktion direkt i My Story, mer smarta funktioner i deras Live-funktion och fler intressenter som skapar innehåll exklusivt för Snapchat i Discover. Antagligen kommer det komma lite enklare sätt att följa användare liksom mer direkt delning.

Många företag kommer att testa på det men #faila rejält eftersom man a) inte lägger ner tid och passion på innehållet b) att man är för inifrån och ut-inriktad istället för att skapa innehåll som underhåller och är relevant för målgruppen c) man kommer att försöka sälja när det inte är läge att sälja och generellt vara rätt tråkig.

Ps.  Missa inte vår podcast om Snapchat! Ds.