Snapchat har visat sig på senare tiden växa ohämmat. Statistiken talar sitt tydliga språk: unga använder Snapchat i en mycket hög grad medan vi äldre är extremt sega på att välja det. Vi ser också att amerikanska företag idag anammat kanalen medan svenska företag är oerhört få på Snapchat. Mycket för att många äldre känner att man inte förstår det. Och har inte tålamod att testa det längre än några snaps (vi valde att testa det 100 dagar i sträck och har fortsatt sen dess). En fråga som jag och Sarah ibland får är om Snapchat ens är värt att titta på för företag som inte har unga som primär målgrupp, som har coola historier att berätta eller på annat sätt direkt kan appellera till den unga delen av internetanvändarna.
Det kan man. Ett av de allra bästa exemplen på hur ett företag som inte har en snabbrörlig konsumentmarknad av unga är General Electric. De är gigantiska i världen. Och giganter på sociala medier. Social by default skulle nog säga att de är det bästa exemplet oavsett kanal på hur man kan arbeta som företag i olika kanaler för att bygga sitt varumärke och skapa relationer. På Snapchat heter de ”generalelectric” och arbetar både med stories där de förklarar hur saker fungerar på ett typiskt ”snapchat”-sätt, eller tar oss med på olika events, där de ofta gör intervjuer antingen via Snapchat eller kopplar ihop det med sitt Periscope-konto. Målet är att skapa nyfikenhet om innovation, forskning och företaget – det är inte turbiner de pratar om här utan allt från avancerad maskininlärning till extrema former av forskning.
De arbetar helt enkelt med sitt Snapchat-konto som ett employer branding-exempel. För att nå de bland unga som är lite nördiga, som är vetgiriga och som älskar att få reda på saker. Det är ett av de viktigaste sätten som Snapchat kan användas för: bygga varumärket utifrån nyfikenhet, passion för det man arbetar med respektive öka kunskapen hos den som följer. Vi vill alla verka lite smartare: GE ger oss en massa material för att besserwissra.
Men om man vill gå ännu längre kan man se att Snapchat mycket väl kan fungera som en rekryteringskanal. Taco Bell (tacobell på Snapchat) använder sin Snapchat-kanal för allt från lanseringar till att berätta små stories med tacos inblandade. Men har också använt kanalen för att rekrytera ett antal interns för sitt sociala mediateam. Självklart val av kanal för att driva det. På samma sätt har Snapchat använt sig av sin egen kanal för att hitta nya anställda precis som Grubhub.
Blue Ivy Group har några tips för hur man kan arbeta med Snapchat som employer brand som vi tycker är rätt bra:
- Använd kanalen för att berätta employer brand story. Men gör det the snapchat way. Inte ”lång-tråkig-formell-presentation”.
- Använd Snapchat som hubb för era olika events eller liknande där ni fr a träffar studenter etc. Berätta er story.
- Lyft fram ambassadörer, låt dem (om de är vana vid Snapchat) göra en take-over.
- Utnyttja olika tävlingsformer eller tipstävlingar för att rekrytera personer.
Som rekryterare skulle jag säga att det finns möjlighet att använda Snapchat – framförallt om man söker yngre anställda. Det som krävs är att man antingen har en redan väl uppbyggd publik på Snapchat, att man är van att snappa och att man använder sig av andra kanaler för att ”hinta” om att man söker anställda via Snapchat.
Generellt bör man tänka på att alltid arbeta med den logik som finns i en kanal. Snapchat har sin egen: video blir mer och mer använd och är du tråkig blir du garanterat bortvald. Så bygg ett script som skapar nyfikenhet, som fungerar som en teaser för jobbet och avslutas med att det antingen finns ett tips om var man kan läsa mer eller varför inte be de som är intresserade att skicka en snap till ert konto med kontaktinformation? Kanske till och med med hjälp av en egen videopitch av sin egen briljans.
Det viktigaste är dock att först faktiskt lära sig kanalen. Leva lite i den. Testa den och börja tänka på hur ens story, eller ens produkt/tjänst faktiskt kan passa in i det virrvarr av emojis, snapstars och annat som Snapchatuniversat består av.
Vill du veta mer om Snapchat så vill vi tipsa om att vi har en kurs om Snapchat som vi ger för företag och organisationer. Liksom att du borde lyssna på vår podcast om Snapchat.