Kategorier
Analys

Bloggportalen är en epok som går i graven

bloggportalen

En epok går i graven. Det är inte ofta en nedläggning av en sajt kan sägas vara ett synligt bevis på det men när nu Twingly berättar att klassiska Bloggportalen nu läggs ner i slutet av oktober så är det verkligen så. Epoken som går i graven är bloggarnas tid. Bloggen har på många sätt ändå definierat sociala medier även om de i o m Facebooks intåg blev mindre och mindre synliga för folk i gemen, och när medierna hittade till Twitter så blev de mindre och mindre viktiga i opinionsbildning. Det finns en historia att skriva här som Jonas Söderström börjat på.

För visst är det så att det skulle vara mycket dyrt att bygga om Bloggportalen till att fungera som en modern katalog för svenska bloggscenen. Idag har man sprungits om och varvats av exempelvis Bloglovin (som startade i Sverige) som byggt ett system som både är modernt och globalt. Bloggportalen var redan från början mycket omdiskuterad utifrån sin ganska statiska uppbyggnad men samtidigt har den varit ett bra verktyg under några år när bloggbusinessen byggdes upp.

Att det nu läggs ner beror nog ändå på att bloggarna som marknadsföringsinstrument inte längre har samma genomslag. Influence marketing har flyttat ut på andra plattformar, inte minst på Instagram som idag firar fem år och har en stark tillväxt. Men också Youtube tar stora bitar av den kakan, med en stor utveckling av ”youtubers”. När det gäller ungdomar så är Snapchat-stjärnorna viktiga där flera indikationer visar att investering i branded content hos stora snapchatters är en bra affär.

Siffrorna i senaste Svenskarna och Internet visar exempelvis en väldig nedgång i hur många som skriver i en blogg vilket är en stark indikation att bloggandet som vi känner det nu i princip är dött och en ny form som bygger på flera olika kanaler tar form. Det är inte längre bloggen som är det viktiga utan personen som skapar innehåll på olika tjänster som är ”stjärnan”. En viktig distinktion som inte innebär att bloggen som format blir ointressant men den blir en del av ett personligt mediehus för influencers – och även för företag.

För bloggandet är fortfarande den viktiga delen i att arbeta med fördjupning, att skapa synlighet via sökmotorer men också som en del av företags och organisationers mediakaka. Tillsammans med att arbeta med rörlig bild på ett genomtänkt sätt respektive att kanske addera en podcast är bloggen fortfarande matnyttig som plattform för inte minst B2B-företag.

Jag som en av de riktigt gamla bloggarna vägrar säga att bloggen är död. Men den förändras som allt måste förändras för att överleva. Tack för allt bloggportalen. Nu går vi in i en ny epok.