Kategorier
Analys Krönikor Sociala medier Spaning

Make digital, do social – tankar om framtidens sociala medier

makedigisocial

På torsdag ska jag delta i Superspanarna på Stockholm Media Week. Sitter och försöker samla ihop tankarna runt ”framtidens sociala medier” och inser att det är kanske nu som vi slutligen kommit till en tid där vi på allvar kan fundera över om det ens är vettigt att prata om sociala medier som något särskilt från de andra delarna i en mediemix för företag och organisationer?

Tom Goodwin skapade en av tech-världens virala succéer när han påpekade att världens största taxiföretag, Uber, inte äger några bilar, ett av världens största företag inom hotellnäringen inte äger några fastigheter, världens största retailföretag inte har något lager. Och jordens största publicitetsnätverk, Facebook, inte skapar något innehåll. Men inget av dem kan vara utan sociala medier (Facebook ÄR ju sociala medier på många sätt).

Make digital, do social

Det är mycket i det här vi är. Om vi ser företagande, om vi ser opinion, om vi ser framtidens vardag så är den digital. Men den står sig slätt utan att addera den sociala aspekten – make digital, do social kommer vara den viktigaste delen i den närmaste tidens utveckling. Inget vi gör kan vi göra utan att det finns en social aspekt på det, ingen marknadsföring kan i längden klara sig utan att vara inkorporerad med sociala medier.

Det är bara lite mer än sju år sen som Björn Mellstrand, Brit Stakston och jag stod och föreläste inför ett gäng marknadschefer som knappt hört talas om bloggar. Facebook var ett okänt begrepp som precis börjat bubbla och fortfarande tänkte man på webben utifrån ett ganska traditionellt informationsperspektiv. Traditionella medier kunde fortfarande kosta på sig att göra sig lustiga över personer som använda sociala medier och allt var frid och fröjd.

Vi fick rätt. Sociala medier är idag en verklighet som ingen kan undvika att förhålla sig till. Vi är mitt i en transformation där digital utveckling går hand i hand med sociala medier, där marknadsföring och sälj behöver inkorporera sociala medier och där kundtjänst och HR behöver skaffa sig sociala medie-kompetens. Det är ett klassiskt disruptivt skifte.

Realtid, plattformar och friktionslöshet

Framtidens sociala medier kommer vara framtidens medier. Plattformar som helt innefattar vår vardag. Ett i värsta fall Orwellianskt perspektiv. Samtidigt innebär sociala medier också konsumentens återkomst. Ett varumärke imorgon måste vara ett socialt varumärke – konverserande och förstå att berätta sin historia för att bevisa och skapa känsla för sitt existensberättigande i konsumentens vardag. Framtidens sociala medier handlar också om friktionsfrihet – vilket inte behöver innebära att vi internaliserar filterbubblor – utan tillgängligheten. Realtid handlar både om live och om on demand. Det ger sociala notifieringar – jag får reda på det jag behöver direkt: de som jag vill ska vara påverkare påverkar min vardag. Vi kommer se smart individualiserade flöden som bygger både på algoritm och mitt eget val – strukturerad information. Framtidens sociala medier är sammankopplade med min personliga data – det är mitt kapital och den är social. Framtidens sociala medier bygger på integrerade format; TV är text är radio är bild. Och allt självklart utifrån ett mobilt beteende.

Framtidens tjänster kommer att vara de som bäst lyckas knyta sig till de stora plattformarna. Glöm ”Facebook-dödare” och ”Twitter-utmanare”; så länge du inte hittar den heliga Graalen när det gäller affärsmodell så kommer vi snarare se hur företag flyttar in sina affärer ovanpå sociala medie-plattformar i stor skala. Framtidens marknadsföring kommer bygga på en social grund, min person i relation till andra personer. Att på riktigt skapa sociala objekt som är relevanta blir viktig del av framtiden.

Dags ta sociala medier på allvar

Det här gör att för företag och organisationer finns det en stor utmaning: det är dags att ta sociala medier på fullt allvar. Den digitala transformationen: innovation och automation kommer bygga på dataanalys och social interaktion. Sociala medier blir en central punkt. Det kräver allokering av resurser till detta. Det går inte längre att välja att ”använda sociala medier” lite vid sidan av utan de måste bli hjärtat i kommunikationsstrategin. Att på riktigt förstå och förutsäga vad som målgrupperna vill ha, att skapa och förvalta innehåll som är relevant och effektivt – och sedan förstå att bygga social trafik som genererar leads och konvertering. Det vi ser är helt enkelt en ny kommunikationsverklighet – som kommer omforma allt vi hittills känt som det vanliga.

Ps. Jag kommer också inleda årets Social Media Strategy Day på onsdag. Ds.