När det visade sig att en av mina bekanta skulle ratta @sweden-kontot under julveckan tänkte jag att det var en bra idé att få honom att skriva en gästblogg. @medinjonas är en smartskalle och jag har försökt få honom att gästblogga förut. Nu fick jag honom äntligen att skriva ihop något – trots att han inte bara rattade både en julvecka och ett @sweden-konto utan också åkte till Tokyo på söndagseftermiddagen.
@sweden-kontot har jag skrivit om i samband med att det blev välkänt genom att @hejsonja lyckades dra spotlighten till det. Jag hade också glädjen att få intervjua Maria Ziv från Visit Sweden på Webbdagarna i Göteborg:
Beskedet
Tio dagar före jul, ungefär samtidigt som jag insåg att jag kommer behöva jobba minst en av de svarta dagarna 23 respektive 27 dec dök det upp ett rätt anonymt mail i min jobb-inkorg. Mailet, som var början till en mailväxling, var relativt fåordigt och nordiskt svalt till sitt innehåll undrade om jag ville husera twitterkontot @sweden en vecka. Smickrad blev jag, nyfiken var jag* och, trots att svar på mina diskreta frågor uteblev, så tackade jag ja.
Först efter det visade det sig att det handlade om den snart förestående julveckan…
Jag fick en lista bestående av få krav, men många rekommendationer. Och trots att det var mycket kort tid mellan mitt jakande svar och min första @Sweden-tweet hann jag ändå tänka ett och annat vad jag ville göra. Skalan låg ju öppen: göra skandal som Sonja eller bara vara mig själv.
Strategier
Ganska snart kom jag till insikten att jag kan inte ”bara vara mig själv” och twittra som vanligt då min vardag är så uppenbart är baserad på min kontext och kommer behöva förklaras. Vidare insåg jag givetvis att julveckan är speciell; ett unikt undantag från vardagen med potentiellt stort intresse för de som följer @sweden-kontot.
Några lösa strategier föddes:
Försök twittra så gott det går som vanligt, men var redo att förklara kontexten.
Förbered ett antal ämnen att skriva om (mina favoritämnen); arbeta med några förbredda tweets per ämne.
- Jag och min julvecka
- Sverige
- Resande
- Internationella perspektiv
- Svensk jul
- Fotboll
- Jennies musik (min fru som sjunger i Cloudberry Jam)
- #kunskapsfråga*
- Svara på alla inkommande frågor.
Förutom det så definierade jag lite mer saker:
Beskriva det svenska julfirandet (exemplifiera med vad vi gör och försök hjälpa till med länkar), köra #kunskapsfråga från @Sweden. Kan det finnas internationell potential i idén och övertyga @indietanten om att skaffa gran trots att vi bestämt att avstå i år p g a tok-katten
Starten
Snabbare än jag trodde kom måndagen 23/12 och det var inte @Sweden som jag tänkt mest på dagarna innan… Klockan blev 9 på måndagen och samtalet från byrån Volontaire kom på klockslaget. Plötsligt var jag påloggad och hade hela världen (nåja – ca 70 000 följare) för mina fötter – eller vid mina fingrar. Med de första tweetsen presenterade jag mig och trots nervositeten kändes det viktigt att snabbt få dem överstökade. Sedan rullade det på.
Veckan
Måndagen den 23:e jobbade jag samtidigt som jag bekantade mig med de nya förutsättningarna. Ganska snabbt insåg jag att faktumet att det är på engelska är lite mer komplicerande än vad man tror. Det är helt enkelt mer komplext att uttrycka sej kortfattat, kärnfullt och kul på ett språk som man inte är född med.
Med 70 000 följare runt om i världen får man mycket respons, frågor, RT, favoriseringar på var och varannan tweet. Hövlig och väluppfostrad som jag är så kände jag att jag skulle svara på de frågor/kommentarer som kom in. Detta är lite mer tidskrävande än man tror på förhand och kan därmed irritera twugglare (typ julfirande släkt osv) i din omgivning lite mer än man tror.
Hur man än vänder och vrider på det så ser jag det som att ha kontot @sweden faktiskt är ett ansvar inför varumärket ”Sverige”. När jag bara är @medinjonas så tar man konsekvenserna helt själv. @Sweden:s följare har inte börjat följa kontot p g a mig men de kan välja att sluta p g a av mig. Det gör att jag inte ville uppröra i onödan. Men med det sagt så ville jag inte heller vara för slätstruken och tråkig. I slutänden blev det en fråga om att helt enkelt välja sina strider.
Så blev det jul på riktigt. Jag kunde fokusera på den exotiska svenska julen ett par dagar. Snacka om uppskattat content: traditioner, varför vi firar på julafton inte på juldagen, julmat, jul-TV etc.
I den stilen fortsatte det och jag höll mig rätt mycket till min plan hela vägen: svenska jultraditioner, några av mina förbestämda ämnen, vanligt twittrande från mitt liv, tweets om aktualiteter och så #kunskapsfråga varje kväll. Dessutom uppstod en del nya ämnen spontant: foto och väderangivelse tillsammans med God Jul-önskning på julafton. Slutsatsen är att faktiskt bestämma sig för ett antal ämnen men att ha öppningar för nya infall är en bra taktik.
Tämligen snabbt kommer man in i den nya lunken. Det som var nytt och spännande på måndagen är vardag redan på torsdag-fredag. Jag tror dock att jag kommer få lite post-@sweden-depression när man inte för så snabb och frekvent återkoppling på mina tweets efter måndag kl 9.
Vad är det som lyfter?
Det visade sej svårare än man trodde att veta vad det är som uppskattas av följarna:
En 3 sekunder lång film där jag och vår dotter säger God Jul ute i regnet sågs av över 1000 personer medan en 15 sekunder lång film från @johankjork med en älg bara RT 6 ggr.
Mina mest retweetade tweets handlade om att Sverige är som lättast att invadera mellan 15-16 på julafton, en karta om ölkonsumtion, en bild på en bokhylls-julgran, hur vi svenskar hälsar på varandra i juletid, Svenska fotbollssympatier enligt SOM-institutet, McDonalds matinstruktioner till sina anställda, om juldagens funktion i Sverige.
Christmas Eve 15-16 is probably the time when it is easiest to invade Sweden.
— @sweden / Jonas (@sweden) December 24, 2013
#Beer RT @AlbertoNardelli: Map of beer consumption per capita across Europe pic.twitter.com/fs6f7r8SrL (from @Amazing_Maps)
— @sweden / Jonas (@sweden) December 28, 2013
Vid några tillfällen blev det dålig stämning men jag ångrar dock inte att jag tog upp det (mina valda strider): I samband med en tämligen saklig redovisning av fotbollssympatier i Sverige samt mina favoritlag fick jag en hel del negativa kommentarer och det rådde också en del olika men tydliga åsikter om lämpligheten att jag önskade Edward Snowden God Jul.
Merry Christmas Edward! #EdwardSnowden says he lives like an indoor cat. http://t.co/bCJZmRvBfK pic.twitter.com/ns8Vkgb4D9 (Thanks @newday)
— @sweden / Jonas (@sweden) December 24, 2013
Det jag kan konstatera är att tiden mellan lunch och midnatt är den bästa tiden att twittra från @Sweden för då är de många följarna i Europa och Nordamerika på alerten.
Ytterligare avslutande reflektioner:
Några saker som jag tror att man kan göra bättre för de som tar över @sweden: inför veckan – ge beskrivning av målgruppen – vilka är följarna, kan man ge några insikter där. Vad är initiativets mål och mening. Lite djupare beskrivning om Visit Swedens idéer. Efteråt: ge hjälp att summera veckan; vad är mest diskuterat, mest retweetat, hur många nya följare har veckan genererat. Bjud in oss till ”@sweden-alumni”, kanske ha en lista på Twitter, möjlighet att maila, T-shirt osv. Helt enkelt öka värdet lite för den som tar hand om kontot.
-Jonas Medin, @medinjonas
Noter
* ”Redan 2012 hade jag haft anledning att stifta närmare bekantskap med Curators of Sweden och @Sweden då jag i egenskap av juryordförande i en av kategorierna i Hundrawattaren varit med och generöst belönat initiativet.” @medinjonas notering.
* #kunskapsfråga är en idé som Jonas och då och då med vikarie, kört på Twitter i två och ett halvt år. Jonas skickar ut en fråga vid kl 21 på kvällen och den som är snabbast att svara rätt och hashtaggar #kunskapsfråga vinner typ äran. Deeped notering.