2013 är till ända. Det är ett år som gått i 120 km/h. Deepedition DigitalPR har delvis förändrat sin affär ännu mer utifrån förändringarna som skett med United Power. Samtidigt har samarbetet med Sarah Larsson Bernhardt och Knowit blivit en riktig succé. Så 2014, då Deepedition DigitalPR den första april fyller fem år, kommer bli mycket intressant.
United Power
Deepedition DigitalPR är en av huvudägarna i United Power där jag också jobbar om creative planner och ansvarig för byråns erbjudande. United Power har under året arbetat hårt med att vrida om detta – vi är övertygade om att den traditionella reklambyråns tid är på upphällningen. Det United Power nu kallar sig är kommunikationsmöjlighetsbyrå. Vi arbetar med kommunikation i en bred form. Allt från rekrytering, utbildning, coaching till kampanjer och reklam. Ständigt med det digitala som första insteg. 2013 var året där vi själva – men också i omvärlden – kunde se att digital first blev verklighet. Det är en utveckling som United Power ligger riktigt bra till.
Början på året handlade mycket om Virtual arena för Falun 2015. Och att få ny VD in i firman. Tyvärr innebar året att UP tappade en delägare och creative director och att jag förlorade min kreativa partner Jesper till konkurrerande byrå, vilket var ett avbräck. Vi förlorade också vår copywriter. Vi fick dock in Thom som är den bästa digitala kreatör jag sett. Och vi har under året inlett samarbeten med två copywriters: Martina från More Marketing och Emelie von Bothmer på Cirkus Grön. Grymma. Sen satsar vi också på en försäljningschef för att stärka säljet.
Mitt jobb har mycket handlat om att arbeta med utbildningar och coaching i sociala medier liksom att jag arbetat med copywriting och konceptualisering för flera kunder. Jag är, tillsammans med VD, den som mest arbetar under United Powers konsulterbjuande. Flera nya längre samarbeten har initierats och kommer att starta under kommande år där jag fr a kommer att fungera som bollplank, strategisk expert och coach för vardagsarbete med kommunikation.
#socialbydefault
Jag och Sarah började att föreläsa tillsammans eftersom vi såg möjligheten att kunna erbjuda föreläsningar med utomordentlig nivå på både strategi och taktik. Eftersom året också har inneburit en snabbt växande buzz runt content marketing var det perfekt att vi båda har god koll på detta. Vi har föreläst mycket: både runt digitala trender men också föreläsningar om sociala medier som en verklighet och som nödvändighet för företag och organisationer. Allt från ICA Special till Svenska kyrkan har vi haft glädjen att föreläsa för. Vi har varit i Malmö, Göteborg, Stockholm, Ljusdal och Umeå.
Sommaren inleddes med att vi fick chansen att göra en tredagars-kurs på Berghs om att bygga varumärke i sociala medier. En kurs som under året getts tre gånger med mycket nöjda elever. Vi gjorde också Creative Day, en turné i tre städer med Batteri inför många hundra åhörare.
2014 är redan igång med bokningar. Vi kommer att göra vår Berghs-kurs minst två gånger till (april och juni), vi är också kursansvariga för en delkurs om Digital PR i en utbildning på Berghs. Vi kommer att åka och föreläsa för lärare och skolledare i London i januari och vi har redan ett antal seminarier inbokade respektive flera förfrågningar och diskussioner med olika intressenter. Vi tittar också på ett fördjupat samarbete för att kunna erbjuda vår kompetens i strategiska arbeten med både Knowits och United Powers kunder.
Deepedition DigitalPR
Deepedition DigitalPR är idag fr a ett bolag som hanterar föreläsningar och utbildningar som inte ingår i United Power respektive delägare i United Power. Men fortsätter att driva den här bloggen respektive vara en viktig del av mig. Den första april nästa år fyller Deepedition DigitalPR fem år som bolag (dock är AB något yngre).