Social by default. Det var en av de genomgående röda trådarna i mitt och Sarahs föredrag på Berghs Morning Routine i tisdags. Vi pratade sociala varumärken: vad innebär det att faktiskt låta logotypen få både ögon, öron och en röst. Det innebär i sin tur att skapa varumärkets existensberättigande – i en värld där varje individ faktiskt är ett media blir meningen med varumärket oerhört viktigt. Både för att stärka varumärket internt men också som en bärande del av det innehåll som man vill skapa. Människor är helt enkelt villiga att dela, delta och deläga ett varumärke – om varumärket ger ett mervärde till mig som inte bara konsument utan också individ.
Innehåll kan tyckas trendigt och storytelling överanvänt men likväl viktigt. På samma sätt som det är oerhört nödvändigt att fokusera på att alltid leverera det som förväntas, paketterat på ett sätt som skapar upplevelser. Att skapa allt från socialt kapital till en social personlighet som varumärke. Att skapa innehåll som är värdefullt och socialt intressant är nödvändigt. Se nedan för länk till att se hela vårt föredrag (ca 20 minuter).
De närmare 200 som stigit upp tidigt på morgonen fick en kort överblick av den kurs som vi kommer att hålla i juni på Berghs och som jag hoppas att ni vill gå! Vi är grymt peppade på att jobba tillsammans med en grupp runt att bygga varumärke i sociala medier. Vi kommer bland annat faktiskt göra det – genom att inte bara prata utan också göra. Jag har fått en del frågor för vilka den här kursen är och vi har byggt den för personer som redan börjat att arbeta med sociala medier – men att ta det till nästa steg, strategi självklart men också taktiskt. Det sociala varumärket byggs inte över en natt men vårt mål är att den som gått kursen ska både ha nya kunskaper, ohyggligt mycket inspiration och en del modeller för att kunna utveckla sitt varumärkes närvaro ett steg till.
Anmäl er så snart som möjligt!