- Tweetup Dalarna för Twittersugna
- Internet companies: Welcome to IPOville
- En dröm i uppfyllelse!
- Filterbubblan som sprack!
- ”Kan bli kapacitetsproblem på Twitter i Almedalen”
- Facebook och det källkritiska haveriet
- En säkerhetschefs funderingar kring sociala medier
- Resumé: Bloggare: Hennes ton var hotfull
- Help analyze the Palin e-mails
- Diesel Takes 'Likes' Off the 'Net and Onto Jeans
- LRF Media bryter ut sajter | Medievärlden
- Resumé: Kräk-reklamen – en succé
- newspaper map
Jag var med i det regionala Centralen och pratade i en kvart om Twitter, om tweetups och om @tweetupdalarna. Tror jag sa något som inte var helt idiotiskt.
Ingen pratar om Den Nya Ekonomin och jag tror inte att Sociala Webben bygger på samma metafysiska idéer. Däremot är dagens värderingar oroande lika de som fanns av olika bolag innan förra bubblan.
Självklart kommer det att smälla. Allt annat är en logisk omöjlighet. Frågan är vilka som kommer att klara sig. Det är rätt många som inte tror att Groupon gör det.
Det är stort. Jesse Jackson till Peace & Love. Och även till Almedalen. Missa inte heller Business & Pleasure den 29e juni: http://facebook.com/bandpsweden
@jocke har skrivit en bra text om de diskussioner som förs fr a om de mer mekaniserade filtreringar som sker idag. Själv ser jag det största hotet i den personliga filtrering vi gör genom att idag välja nätverk som är ”som oss” och därigenom följa länkar mm. Jag skrev i en kommentar: ”Skillnaden och möjligen den stora faran är att vi när vi väljer våra nätverk utifrån gemensamma värderingar och inte utifrån minsta gemensamma nämnare vilket var det man fick göra när det fanns begränsad tillgång av möjliga sociala interaktioner, helt enkelt kan minska de sociala möten där värderingar stöts mot varandra. Friktionen mellan olika värderingar är alltid jobbigare och människan tenderar alltid att välja den enklaste vägen och undvika det arbetsamma: vilket därför innebär en risk att vi blir mer konforma i våra egna individuella bubblor.”
Själva filterdiskussionen har vi haft hur länge som helst. Minns att Beta Alfa, Jocke och jag och några fler diskuterade det redan 2007 eller nåt. Vi behöver filter för att ens ha en chans att hantera informationsflödena. Frågan är dock hur vi väljer dem: för att få bästa bredd och djup eller för att de bäst ska överensstämma med våra förutfattade meningar? När vi nu ser gryningen av den semantiska webben så blir det frågan än mer aktuell: om vi väljer att hela tiden röra oss i komfortzonen hamnar vi slutligen i en sorts egen värderingsloop som aldrig utmanar vad vi tycker och tänker.
Noterar att antingen är både @matsknutson och Resumé roade av ironiska överdrifter eller så har de dålig koll på hur mycket större Twitter är än både Almedalen och politiska journalisters twittrande… De kan exempelvis läsa här: http://blog.twitter.com/2011/03/numbers.html så inser de nog att 3G kroknar innan Twitter i stort gör det när det gäller twittrandet från Almedalen…
Bra text av @emanuelkarlsten. Jag förstår mig inte på den animositet som finns bland journalister och mediefolk mot Facebook. För det är inte första gången som man signalerar att Facebook håller på att dö. Vad är problemet?
Det intressanta i Inside Facebook-artikeln är istället att det indikerar att det finns en avtagande ökning när en marknad når femtio procent. Det är ingen som noterar. Och de här artiklarna visar att journalister är djupt okunniga både hur Facebook räknar sin statistik respektive hur Facebook faktiskt fungerar. De räknar på de här siffrorna på samma sätt som man räknar tidningsupplaga och tittarsiffror.
Många höjer den här texten till skyarna men jag funderar vad som egentligen är nytt i den. Det här är saker vi länge jobbat med. Det intressanta tycker jag är om säkerhetsfolk skulle kunna ge bra inblick i hur man ska hantera när saker händer.
Well. Då passar hon väl på TU? ”Hennes resonemang var att om man är missnöjd med en mäklare så ska man gå genom Fastighetsmäklarnämnden eller media för att framföra sin kritik. Man ska inte skriva något själv.”
WaPO testar crowdsourcing genom att släppa alla Palins mail (24k) från hennes guvernörstid. Det här är samma sak som Guardian gjorde med MPs kvitton etc så det är inte speciellt nytt. Det intressanta är väl dels att man väljer att släppa upp alla mail i offentligheten: personlig integritet någon?
Det är lite roande att läsa kommentarerna. Där kan man verkligen hitta clash inte bara mellan de två politiska blocken utan också mellan den gamla synen på media och den nya.
De som känner mig vet att jag gillar QR-codes även om jag ser att vi fortfarande har långt kvar innan det blir sömlöst och enkelt att utnyttja i reklamsammanhang. Samtidigt ska man inse att den som faktiskt väljer att plocka en QR verkligen gillar det den ser: alltså bör företag då satsa rejält på den personen när det gäller erbjudanden. Diesels idé är väl sådär men Angelas tänk som fortsättning är mycket intressant.
Here we go. Tidningar väljer att ta bort Twingly, sätter upp paywalls eller tar bort innehåll från sajter som de anser är det som säljer: det redaktionella. Webben riskerar att bli ett nöjesfält med tävlingar och ytlig social interaktion.
Well. Det bevisar inte nödvändigtvis att det är bra reklam utan fördjupar bara bilden av människor som verkligen får den reklam de förtjänar…
Smart sätt att öka intresset för nyheter. Frågan är om man verkligen orkar zooma in så långt att man kommer åt något matnyttigt.