En diskussion på Twitter idag om någon använder listfunktionen som finns på Twitter gjorde att jag funderade på skillnader mellan dessa och hashtags.
För min del är skillnaden ganska klar:
- hashtags handlar om ämnen. De bygger på tillfälliga sammankopplingar av twittrare som är intresserade av samma ämne.
- listorna handlar om roller eller användare. De som hamnar på samma lista är ofta inom samma geografiska, yrkesmässiga eller samma segment.
Skillnaden ligger i att när det gäller de som skriver under en hashtag så är det just de med # markerade tweetsen jag vill åt medan de som jag lägger på en lista vill jag läsa vad de skriver genomgående. Exempelvis så har jag en lista där jag samlar journalister som twittrar, en lista som är företag som jag är nyfiken på hur de använder twitter osv.
Listorna på Twitter är i mångt och mycket samma funktion som de listor som finns på Facebook förutom att Facebooks listor också ger möjligheten att bara låta personer på listorna se en viss statusuppdatering – en sorts riktad kommunikation.
Som företag på Twitter skulle jag starkt föreslå att börja utnyttja listfunktionen. Exempel på listor som man kan använda sig av är för leverantörer, journalister, konkurrenter och varför inte sina bästa kunder? Det innebär självklart inte att man ska sluta att följa personer och bara lista dem men det innebär en möjlighet att strukturerat göra sin målgruppsanalys även på Twitter.