- Report: The State of Corporate Social Media
- Lady Gaga mäktigast – i världen
- A Tour of Facebook's Upcoming Ad Platform
- Why Facebook Photo Tags Are The New (And Possibly More Powerful) Likes | Fast Company
- The Ad Agency Bloodline
- A marketing lesson from the apocalypse
- Du bestämmer erbjudandet!
- Lämna torget, ut på nätet!
- Will A Brands Next Big Move Be A Journalism Department? | Six Pixels of Separation – Marketing and Communications Blog – By Mitch Joel at Twist Image
- Don't Be Fooled By Last-Click Analysis Of Social Media
- Customer Link and Social Network Analysis, SAS Customer Link Analytics | SAS
- Spelfeber på finska branschens framtid
- Twitter om vulkanen Grimsvötn
- Internet i ett nötskal
- Salt » Mobilen i butiken
Att det fortfarande är ”individuals” som driver mycket av sociala mediearbetet bland företag visar att vi ännu inte är i närheten av att sociala medier är en självklar del av företagens övergripande kommunikationsarbete. Jacob Morgan noterar också att ”kampanjer” är det som talas mest om: ”I have to say that my biggest frustration point is the use of the word “campaigns” in the question. A campaign inherently implies a short-term tactical initiative, not a long-term strategy — again, clearly showing that the concept of Social CRM or the idea of using social media as a long term strategy is still a bit of a novel concept.”
Det intressanta med det här är att det är sociala medier som byggt mycket av det här: det är en förändring från att som Oprah fr a haft TV som sin viktigaste form medan Lady Gaga, Bieber och de andra fr a satsar på att bygga närvaro genom Facebook, Twitter och inte minst YouTube.
Nya bannerstatistikverktyget för Facebook ads är riktigt riktigt intressant.
Något litet som kan bli stort. Tagga varumärken på bilder – både intressant i researchhänseende och i marknadsföring.
Sjukt nördigt. Sjukt intressant men jag är grymt trött på infographics. Alla ser ungefär likadana ut…
Så briljant han är: ”Sell a story that some people want to believe. In fact, sell a story they already believe.”
Stadium kör en crowdsourcad erbjudande-fråga. Perfekt idé som är hand i handske med Facebooks nya Frågor-funktion.
En mycket intressant ledarartikel i ljuset av diskussionen runt #journalistroll och den nya journalistiken.
Ja och nej. Jag tror inte att journalister kan rädda innehåll om inte företaget själva passionerat vill berätta sin historia, våga öppna upp för andras åsikter och släppa på rädslan att ”berätta för mycket”. Ett journalistiskt förhållningssätt kan lika väl alienera eftersom man då sätter sig i en objektiv ställning gentemot sitt material.
Däremot tror jag, när det gäller stora företag och transparens, att många skulle tjäna på att anställa journalister som får fria händer att gräva fram nyheter om företaget – och därmed bli interna whistleblowers.
Dave ger sig på Forresters metodologi i sin undersökning om hur onlineköpare beter sig: ”when you’re dealing with a complex, multi-functional set of tools like social media, considering a single dimension in isolation from the others risks writing-off broad benefits across the organization.” och även om jag kan hålla med i mycket tror jag snarare att problemet inte ligger i tolkningen av siffror utan i förståelsen av hur vårt beteende förändras kontinuerligt i samband med att vi är online.
Antalet analysverktyg för sociala medier övergår snart antalet analytiker.
Gamification är det som diskuteras mycket. Och indiegames. Jag tror det är viktigt att inte glömma bort att det aldrig är antingen eller: de stora dyra spelen kommer fortfarande hålla oss kvar medan vi kommer att generellt spela mera genom casual games: billiga snabba spel som ger instant gratification. Det intressanta är hur man skulle kunna överföra det här till att både bygga social närvaro och konvertering. För casual games kommer från advergames – spel som man fick via disketter eller cd-skivor från företag: enkla och snabba som försökte att skapa relation mellan spelaren och varumärket. På samma sätt bygger man idag in Facebook Connect och den sociala grafen i företagens webbplatser (Ellos.se och Amazon.com är exempel) som mycket väl skulle kunna utvecklas till speldelar. I mångt och mycket är också hela gruppköpstrenden och deals-utvecklingen en del av en sorts spelifiering av marknadsföringen.
Det är intressant framtid.
SVD plockar in twitter om vulkanen. Ett bra exempel på hur företag borde våga satsa på att aggregera tematiska sökningar runt sina produkter och sina erbjudanden – inte bara sina egna tweets.
Osannolika siffror känns det som…