Fredrik Ellsäter på BMW om att arbeta med både köpt, förtjänade och egna medier. Kampanjen med Thorsten Flink-kampanjen Fyra sätt att köpa en Mini handlar om det oväntade. Han menar att det förtjänade ”rummet” handlar om att ta en annan väg runt det faktum att det inte längre går att säga saker rakt av. En BMW-konsument köper varumärket: inte produkten i sig. Förtjänade medier handlar om att hitta intresse hos mottagaren och ärlighet. Förtjänade medier är en större osäkerhet men mycket intressantare när det fungerar. Den här kampanjen får ta tid: just nu elvatusen views på Youtube. Målsättningen är att bygga varumärke och inte att sälja i det korta perspektivet.
Lars Östling från Minimedia förklarar att bannerannonsering håller på att försvinna till förmån för CTR-annonsering. Tycker uppenbarligen förtjänade medier inte är så intressant. Traditionella medier håller inte på att försvinna menar Urban Hilding, IUM och menar istället att det handlar om att gå tillbaka till Tupperwaremarknadsföringen och ambassadörer. Det handlar om att inse vilka som är sociala motorer för varumärket. Själv pratar jag mer och mer om att en möjlig uttolkning av SEO är social engine optimization. Ulf H tar fram att en sociala mediestrategi blir viktig: är du beredd att jobba med att förstå vad det handlar om. Det är en ny sorts kommunikationskanal, inte en addition. Idag släpper man inte ifrån sig ett varumärke – det är redan där. Att bygga egna medier brukar jag själv tänka som att inte ta kontroll utan att utnyttja varumärkets närvaro. Men det kräver det som sagts flera gånger tidigare: att göra det man säger.
Tyvärr en alldeles för ofokuserad diskussion runt det här ämnet som är extremt viktigt för framtiden.