- Press Freedom Under Fire in Europe
- 11 september gav oss ett hårdbevakat nät
- CLIO Awards Shortlist Innovative
- CLIO Awards Shortlist Facebook integrated
- CLIO Awards – interactive shortlist
- Twitter Is About To Get Bigger – Kashmir Hill – The Not-So Private Parts – Forbes
- BIA/Kelsey: Social Media Advertising Topped $2 Billion In 2010
- Twasting av #mackmyra
- Bin Laden is dead: Twitter buzzes
- OpenCourt
- Bin Laden is reported dead: Will live on as scary guy in ads. | adland.tv
- Smycka din profilbild på Facebook med en snygg mustasch
- Timeline: How News of Osama Bin Laden’s Death Unfolded on Twitter
Bra artikel. Det intressanta är dock att man inte rakt av gör en koppling mellan pressfrihet och generell yttrandefrihet. För då blir det en del saker som blir kniviga för Birgitta Ohlsson.
9/11 som startskott för sociala medie-boomen? Ja, kanske – fast i SVerige var det Lunarstorm som gällde då.
Noteras bör att Jung von Matt också är nominerade för Mini Getaway i Innovative-klassen.
Onekligen en intressant indikation hur Facebook blivit ett eget media när man väljer att göra en egen klass i CLIO för just integrerad Facebook marknadsföring
Noterar att F&B har ett gäng interaktiva kampanjer på korta listan. DDB Stockholm har sitt fartkameralotteri, Saatchi Saatchi Sthlm A Glass of Water och självklart är Jung von Matts Mini Getaway med. Liksom Berghs SoC Don't Tell Ashton. Det man kan notera är också att bilbranschen är framåt när det gäller interactive. (tips tack från @adland http://adland.tv/content/clio-awards-shortlist-announced)
”Business Insider is calling this Twitter’s CNN moment. It seems like an apt comparison. For the last few years, Twitter has mainly been a tool for tech insiders and news junkies, just as CNN initially appealed primarily to a hard-core, but limited audience of news obsessives until the start of the Gulf War, when everyone tuned in for news on the war as it broke. It transformed the 24-hour news network into a mainstream addiction.” En ganska bra sammanfattning
Jag gissar att non-display kommer att öka mycket mer – men det till priset av displaymarketing
Att tillsammans uppleva saker kan man göra digitalt. Flera olika vinklubbar och intresserade har haft vinprovningar över Twitter. Idag måndag väljer svenska whiskymärket Mackmyra att köra en i egen regi. Kul idé!
Twitter har sitt CNN-moment eller som Jeff Jarvis uttrycker det: ”Twitter is our Times Square on this victory day.”
Hur kan man jobba med digitala medier i rättsjournalistik? Det här kan vara ett sätt.
Åsk har letat upp diverse reklamkampanjer som använder bin Laden. Onekligen idag rätt obsoleta.
Det går lite inflation i sk twibbons och smyckade bilder på Facebook. Mustaschkampanjen använder samma kod som Rosa Bandet verkar det som.
Twitter som nyhetsmedia. Men det är journalistik som driver det hela.