Jag fick ett gäng frågor om Facebook till en publikation. Det blev ingen publicering men jag tänkte ändå skicka upp dem här.
För mig är Facebook i mångt och mycket den nya webben: den har oerhörda möjligheter om man ser till att lägga ner tid och kraft på sin sida. Facebooksidan är så mycket mer än Loggen och samtidigt är det Loggens statusuppdateringar och konversationerna där som gör Facebook så unikt som verktyg i marknadskommunikation. Jag gillar Facebook och tror att vi oerhört snabbt är på väg mot att en Facebooksida precis som en webbsida är en hygienfaktor och en självklar del i varje varumärkes kommunikationsstrategi.
Vad ska man tänka på?
Att Facebook som företag är att vara på samma plan som användarna. Det är inget som man själv har kontroll över: går man in på Facebook så går man in på samma premisser som alla andra. Facebook är bara delvis ett eget media. Det man behöver tänka på är helt enkelt att det är ett commitment: se till att veta vad man vill uppnå, vad man vill göra och se till att det finns dedikerad tid och personal som tar hand om sidan. Det finns en grundläggande logik i att det företag som aktiverar sig, hela tiden jobbar med sin Facebooksida också får en viral effekt. De företag som startar en Facebooksida och sedan undrar var alla är förstår inte att det är ett hårt jobb att arbeta med Facebook som kanal.
Facebook är en del av hela kommunikationsstrategin, en möjlighet till direkta möten med engagerade konsumenter – både i med- och motgång. Därför måste ens Facebookstrategi innehålla policies och planer också för krishantering. Fråga The Phone House hur det var att invaderas av arga användare efter granskningen av deras canvasförsäljning…
Facebook bör helt enkelt vara en del av en multikanalstrategi för ett varumärke – som fungerar ihop med övriga medieplattformar och skapar synergi och effekt tillsammans med dem.
Vad måste finnas med?
En öppen Logg. Det är grunden. Att stänga för användaren att skriva en statusuppdatering i loggen är att inte förstå hur Facebook fungerar. Man kan inte bjuda in till konversation med bara ena handen. Sen är det upp till vad företaget har för strategi med sin närvaro: jag tycker att man ska se Facebook som möjlighet att också skapa massor med innehåll. Genom att kunna addera fler undersidor och utnyttja hela applikationsmöjligheten så kan Facebook bli samma sak som webbsidan: en plats där varumärke byggs och relationer skapas och uppehålls. Det finns få begränsningar vad man kan göra med sin Facebooksida så länge man håller sig inom Facebooks guidelines.
Hur viktigt är det att ha många likes?
Dels ska man tänka på att det finns olika ”Gilla”. Dels såna som klickat på Gilla för att prenumerera på dina statusuppdateringar – det som vi förut kallade fans. Det är fortfarande ett mätetal hur intressant varumärket är, hur många som kan tänka sig både ta emot men också aktivera sig respektive att varumärket betyder något så att man vill förknippas med det även på Facebook. Men de gillanden som är riktigt intressanta är de som varje statusuppdatering får: de visar direkt vad som är bra och vad som är dåligt och är ett första steg mot att få besökare att aktivera sig som kommentatorer. Det är också en bra måttstock på hur mycket man syns: många som gillar en statusuppdatering delar med sig av sin credd och visar att vissa postningar är intressanta för sina vänner. Så när det gäller att addera en Gilla-knapp på sin hemsida så bör man gå hela vägen och addera Gilla-knappar till varje enskilt objekt på sin hemsida eller blogg.
Tips på hur man kan sticka ut?
Genom att uthålligt, tålmodigt och engagerat jobba med intressant innehåll. Det finns inga genvägar till den perfekta Facebooksidan. Sen är det utmärkt att addera spännande, kul eller nyttiga undersidor. Och att se till att faktiskt berätta att man finns på Facebook, vad man tänker göra av sidan och se till att walk the talk.
Handen på hjärtat, hur viktigt är det egentligen med en facebook-sida?
Hur viktig är en webbsida? 1999-2000 var det samma fråga om webbsidor till oss som försökte förklara att internet var grejen. Idag är det knappast någon som ställer frågan om en webbsida är viktig för ett företag. Facebook är samma sak. Så – det är viktigt.