- Frågor från Katrineholms Kuriren – Granskning av sociala medier
- OMFK (Oh my fucking Katrineholms-kuriren)
- Just another job?
- Winklevoss-tvillingarna använder Facebook
- Integrerad reklam slutar vara reklam
- Kultureliten dömer ut ny intäktskälla
- Nyckeln till företags framgång är människor, människor, människor | The Brand-Man
- Viktig information om Frälsarkransen och Livets pärlor
- Swedish Facebook users compared to population
- Google-chefen om tiden i fångenskap
- Facebook Has Been Refining Their Troll-Slaying Comment System For Months; Finally Ready To Roll?
- Facebook kan stoppa anonyma kommentarer
- Fulguide till sociala medier
- mel2011 – Twingly Liveboard
- AOL buying Huffington Post for $315 million
- Anders Mildner: Den stora upplösningen – om behovet av en ny journalistidentitet | jardenberg unedited
- Veckan som gick – vecka 5
@kommunchef har fått ett gäng frågor som man inte ens med bästa vilja i världen kan beteckna som ”intresserade och objektiva” från den lokala tidningen i Katrineholm. Som den sociala medievana person han är valde Mattias att vara transparent med det hela och bad om hjälp. Det fick han.
@selig har svarat på journalistens frågor (och det är bara att inse att den här journalisten nu får lära sig vad sociala medier faktiskt innebär).
Underbar seriestripp.
Ptjaa… det finns ju annars en viss fara för social isolering även för bröderna Winklevoss :)
Exakt. Reklam slutar att vara reklam och bli en tjänst.
Livereklam. Varför inte?
Det här är fan skrämmande. Är det något som new wave of marketing handlar om så är det att marknadsföring handlar om mötet mellan varumärke och kund – och det görs i många olika lager: från kvalitet på tjänst/produkt, till känsla av information, till mötet mellan säljare och köpare osv osv. Att svenska företag värderar det så lågt är galet. Den som värderar det så lågt bör exempelvis inte prata sociala medier innan man förändrat själva företags kulturen runt detta: annars är det bortkastat.
Problemet tror jag ligger i ett starkt inifrån och ut-tänkande – som många gånger grundar sig i det svenska rättvisepatoset: om jag ska vara krass – saftglasrättvisesynen. Det har i det här fallet hamnat helt snett och kunden blir till för företaget i företagets världsbild – inte tvärtom.
Lite udda säkert men eftersom jag har ett förflutet inom kyrkan och eftersom Martin Lönnebo alltid varit en av mina idoler så blir jag upprörd över det här. Att så totalt missa att vissa saker kan man inte skydda med någon sorts generell copyright är en sak: att som förlag totalt negligera det faktum att såväl bibel som kyrklig tradition bygger på remixkulturens grundvalar är galet. Jag blir lätt upprörd.
@annika har dykt in i lite Facebookstats och gjort en liknande undersökning som @joinsimon gjorde för något år sedan. Generellt visar undersökningen att det borde finnas en standard för jämförande undersökningar :)
Det här är positivt. Men krasst marknadsförare som jag är så undrar jag om Google är överlyckliga över att deras marknadschef i mellanöstern förklarar att han skapat en viktig Facebooksida… Det visar onekligen på hur snabbt Google marginaliseras som viktig drivare av samhället kontra Facebooks impact.
Mer om Facebooks kommentarssystem och här också: http://mashable.com/2011/01/31/facebook-to-launch-third-party-commenti
Facebook ger sig efter Disqus? http://news.cnet.com/8301-13577_3-20030106-36.html ger en mer genomgripande bild av hur Facebook tänker göra.
Intressant metaforik: twitter är fönstret mot omvärlden, Facebook är vardagsrummet och bloggar är en dagstidning.
Själv var jag delvis ansvarig för att börja twittra melodifestival för många år sen. #melfest innebar att eländet blev genomlidbart. I år har jag valt att inte ens titta och därmed inte delta i melodifestivaltwittrandet. Det ska bli intressant att följa Twinglys Liveboard ändå – bland annat eftersom man redan noterat nästan 4000 unika användare: det innebär att mer än en tredjedel av de av Intellectas census-noterade aktiva användarna har melodifestivaltwittrat. Eller så är det något fel på siffrorna i census.
Stort. Huffington är en av de första som insåg vartåt det bar och agerade på det. Och kommentarerna runt varför AOL gör det finns bland annat här: http://www.readwriteweb.com/archives/smart_huffington_post_gets_bought
Inte bara innehållet är fascinerande utan att snabbt, med hjälp av Bambuser och enkla kameror tillgängliga för alla, kunna trumma ihop ett seminarium som berör många – och där även den som inte är fysiskt närvarande kan vara med genom chatten.
om ni missade Jerrys extremt matnyttiga genomgång av veckan – gör det inte igen.