Strandh DigitalPR omvärldskoll [2010/12/27]

  1. How the iPad and Twitter Have Changed My News Consumption
  2. Ungefär som jag gör. Och nu med Flipboard

  3. "Digitala infödingar" ställer krav på företagen – rapport
  4. Jag är övertygad om att det inom några år är en icke-fråga. Tills dess handlar det om vilka företag som bäst lyckas att anamma, integrera och utnyttja nätverkseffekterna och använda sig av de som kan det digitala livet – de digitalt vana. Men att tjata om att det handlar om att alla som är födda under en viss tid är automatiskt nätverkande är dumt och farligt eftersom det dels skapar felaktiga förutsättningar när människor får jobb och tar undan möjligheten att släppa fram den som inte är ”inföding” men som är digitalt van och samtidigt har mer erfarenheter än den ”infödda”.

  5. The List: Time for a digital revolution
  6. Genomgång av Time Person of the year med inriktning på den digitala revolutionen. Onekligen finns det en klar linje redan från tidigt 60-tal

  7. Vad saknas på världskartan?
  8. Man skulle kunna påpeka att stora delar av Afrika saknas liksom att det inte direkt är välbesökt från Ryssland. Seriöst så känns det lite märkligt i argumentationen – Kina skulle gissningsvis se ut ungefär som Afrika även utan Great Digital Wall of China

  9. Stor skillnad mellan vad DN lovar och vad DN levererar
  10. Webben är fortfarande det som levererar. Tidningsbranschen är ute och cyklar med apparna. Jag är helt enkelt skeptisk.

  11. The iPad moment
  12. Underbart och så här är det. Man förstår inte ipadens storhet innan man testat det. Därför undviker jag att låna ut den till min fru… blir så dyrt då.

  13. Hjälp Göteborgs flyktingbarn mitt på Kungsportsplatsen.
  14. Det som är riktigt kul med det här är att det verkar som om idén kommer från Don’t tell Ashton-projektet som några elever Berghs körde för ett tag sedan (http://mashable.com/2010/05/14/dont-tell-ashton/) som i sin tur påminner om Million Dollar HomePage. För bra idéer kan alltid utvecklas och Goss gör det med bravur genom att sammanföra människors vilja att synas med att skänka pengar till gott.

  15. Mot badkaret – steg för steg
  16. Det här är jättebra och jag gillar tanken på att använda metaforen om internet som en maskin för personer som inte är med i interneteran. Dock – och det här är en tanke jag har burit med mig en längre tid utan att vara färdigtänkt – så funderar jag om bilden av one machine fortfarande lätt kan bli en för passiv bild av vad internet och fr a sociala webben handlar om. Lär återkomma till det under året.

  17. Försvunnen flicka hittad tack vare Facebook
  18. Mycket bra postning av @kullin. Vad jag vet så använder polisen i Norge Facebook ofta i liknande fall.

  19. Resources Are Now a Big Issue for Social Media Marketers – eMarketer
  20. Det här är en lite oroande utveckling: den nya marknadsföringen hindras av att det inte finns resurser. Det där sociala medier är gratis gäller inte och tyvärr verkar fler och fler uppleva att sociala medier är dyrare än gammal marknadsföring: för det kräver helt annan tidsinvestering av personal.

    Jag ser två möjliga vägar: antingen att vi kommer få fler anställda sociala medie-navigatörer/-redaktörer eller community managers. Dessa måste få en integrerad plats i företagets kommunikationsarbete internt. Eller så kommer byråer kunna sälja tjänsten till företag och där konsulter kommer att hantera företagens närvaro på sociala medier.

    Oavsett vilket val som görs är det viktigt att sociala medieansvarig integreras med befintligt kommunikationsarbete, att sociala medier är en del av den interna kommunikationsmixen liksom att de som arbetar med sociala medier från företagets sida är väl integrerade i företagets varumärke och i företagets vision, affärsmål och mål.

    Det som inte får glömmas är att sociala medier inte bara handlar om den som är redaktör/navigatör utan lika mycket om att integrera sociala medier som kanal för alla delar i företaget: från support/kundtjänst, via marknad, via ledning till produktion. Alla anställda är delar av företagets kommunikationsarbete och genom att fler och fler själva är närvarande på sociala medier så blir en viktig post i marknadsföringsbudgeten att arbeta med intern kunskap och integration av sociala medier.

  21. Microsoft på CES 2011
  22. Återkommer till det här senare.

  23. Hur du kan använda Hotmail med en egen domän
  24. Domäner är fortfarande viktiga – och fler och fler tjänster väljer att ge möjlighet att använda sin tjänst med specifika domäner. Google har gjort det med sitt Google Apps och nu kan man utnyttja Hotmail för samma sak. Fördelarna ligger i att det redan finns färdiga synk-funktioner för mobiler etc. Nackdelen är självklart att man inte har det hela på din egen server.

    Disclaimer: Jag jobbar med JMW som har Microsoft som kund.

  25. 10 Blogging Myths You Must Ignore
  26. Njae… det är minst sagt en del som inte hänger ihop – och det finns många olika parametrar som spelar in: vilken sorts blogg är du, vad har du gjort inna osv. Men det är alltid bra att läsa Probloggers förslag.

  27. Konsulterna: "Vi är trötta på svartmålningen av pr-branschen"
  28. Jag blir trött på människor…

  29. De mest lästa artiklarna på Resume.se 2010
  30. Dels brukar de bästa artiklarna hamna bakom Resumés paywall, dels säger det här tyvärr ganska mycket om vår bransch… Herregud…

  31. Pressinformation på Facebook – hot eller möjlighet?
  32. Intressanta siffror från PRSurvey och Dojan har gjort en rejäl genomgång. Men tittar man bakåt på Cisions motsvarande undersökning visar det andra riktningar – som säger att journalister gärna använder sociala medier även professionellt. Det jag också saknar är att man bara frågat om pitchande via Facebook och inte separerat sociala nätverk i efterföljande frågor. Jag tror att Twitter är en helt annan möjlighet för pr-arbete än Facebook – det är snabbare, mindre personligt/privat och för journalister borde det vara en riktigt fantastisk möjlighet att skapa sig snabb bild av såväl företag som av konsumenter.

  33. Facebook testing new filters for News Feed
  34. Facebook har inte gett upp med utvecklingen trots den något misslyckade releasen tidigare. Segmenteringen av information fortsätter.

  35. A Facebook story | A mother's joy and a family's sorrow
  36. En fantastisk artikel som berättar om … ett liv som tar slut. Men med Facebook som plattform för själva berättelsen.

  37. Digital kreativitet i våra fingertoppar
  38. Intressant aspekt från Judith (och Scott Belsky).