Kategorier
Kommenterat

Strandh DigitalPR omvärldskoll [2010/10/28]

  1. Högtryck på akuten
  2. mohahahaha Min käre vän Andreas är så oerhört bra. Det här är lite elakt, extremt roligt och med en klassisk absurdism i botten.

  3. Tidningarnas upplagor fortsätter rasa i USA
  4. Det intressanta i det här är WIIs nya siffror dom visar att de personer som är tunga användare av nyhetstidningar online också läser papperstidningar. Det är en indikator på att webb och print ett tag kan vara komplementära (nej, jag vägrar att säga att webben skulle vara ett komplement till print…). Dock är jag fortfarande övertygad om att print när det gäller allmänmedia och dagsnyheter har en slutpunkt inte alltför långt fram.

  5. Ska vi finnas i sociala medier? | Wenderfalck
  6. Problemet handlar väl när det gäller ursparat.se inte att SJ inte lyssnar utan att de inte visar att de gör det. Hyttfors missar en ganska viktig aspekt i sin text: det är nog många företag som faktiskt lyssnar (och jag ser inte nödvändigtvis det som ett bevis på att man inte är omtalad om man kontrollerar sin serp – snarare ett bra seo-arbete) men det är för få företag som lärt dig läxan om att faktiskt berätta att de lyssnar. Varje företag borde fundera hur de kan utnyttja de positiva erfarenheter som gjorts när man använt den metodik som Dell Ideastorm och Mystarbucks.com valt: att skapa möjligheter till att komma med tips och idéer, ge möjlighet till C2C-interaktion men också att som företag faktiskt visa att man är där, tar in idéerna i utvecklingsarbetet, lyfter dem upp i organisationen och låta sina konsumenter följa utvecklingen. Det är vad man kan kalla en translucent utvecklingsprocess. Det som många företag måste lära sig är att ingen människa vill bara ge tips, åsikter och liknande ut i tomma intet utan man vill veta att de landar och vad som händer med dem. På så sätt blir man medarbetare i utvecklingsarbetet, och en delägare till varumärket – vilket skapar en helt annan relation mellan konsument och varumärke än tidigare. När jag jobbade som präst och även när jag pluggade samtalsmetodik och själavård så var det viktigt att skilja mellan passivt och aktivt lyssnande – något som företag borde lära dig. Det aktiva lyssnandet innebär att man ställer följdfrågor, utmanar åsikter och ger ny fakta som kan föra ett samtal framåt. Företagens lyssnande måste komma ur det passiva psykoanalytiska sättet att lyssna och bli mer aktiva genom att föra dialog både utåt och inåt.

  7. Social Media Brings a Shift in Skills – Strategic Public Relations
  8. Mycket intressant att cruncha.

  9. Guest Star Henriette Weber: Thoughts On Creating Instead Of Competing
  10. En oerhört skön post från @redsoda aka Henriette Weber dom borrar ner det viktigaste: sociala medier handlar inte om medierna – det handlar om att skapa något mer, något som inte kunde skapas förut: närmare relationer till dina kunder.

  11. Är ditt varumärke en god vän?
  12. Glädjande att Dragster fick tag på en sån spännande föreläsare när jag fick tacka nej. Spännande text på många sätt – konversationsmarknadsföring handlar om att både vara professionell – och att vara vän. Det vi står inför när det gäller varumärkesutveckling är kanske det svåraste vi någonsina haft att göra.

  13. Report: New York Times Has More Twitter Followers than Print Readers
  14. Det är en indikation men det är knappast så att man kan säga att Twitter-följande är samma sak som att läsa en tidning.

    Det intressanta ligger i det faktum som lite vid sidan om beskrivs i postningen: att PEW visar att för första gången så är det fler som läser nyheter online än i print. Det är en stark indikator på att medierna måste tänka om.

  15. Wanted: Social Media Sifters – BusinessWeek
  16. Bra samlingstext runt att SoMe handlar om både att Lyssna, Dela och att Konversera. Och att företag som inte glömmer bort det första ledet kan nå mycket mer kunskap om sina konsumenter än den som bara använder SoMe som ännu en kanal inifrån och ut.

    Jag gillar tanken på one-to-one marketing men den är rätt svårsåld och frågan är om den är helt igenom rätt. Den sätter såväl marknadsförare som konsument i ett sorts dialog vacuum, varje dialog, varje konversation sker för sig själv och inte momentant med andra konversationer, och varje konversation bör ses i sin kontext med andra.

  17. Knicks Nearly Top N.B.A. in Issuing Twitter Posts – NYTimes.com
  18. Sociala medier har tvingat till en stor förändring hos NBA när det gäller vem som får säga vad.. Kontrollen är bruten.

  19. PlumWillow Is Making the Customer Part of Its Culture – NYTimes.com
  20. Det här är väl egentligen en upputsad aktiv fokusgrupp,men där man jobbar med en adderad ambassadörskapstanke.

  21. Lies, paranoia and jealousy on the internet's social networks inspire Hollywood
  22. Internet har inte huvudrollen längre men är själva fundamentet för mycket populärkultur. Från att varit något som många gånger var en aktiv del av storyn är nu internet snarare likt tåg, bilar eller flygplan, flygplatser, höghus – välj själv – den plattform som storyn utspelar sig på.

  23. Nöjesbladet har granskat den verkliga historien om en av världens yngsta dollarmiljardärer
  24. Intressant artikel som tar en annan väg än de många olika försöken att göra Zuckerberg till det som filmen vill visa honom som.

  25. Facebook bannlyses av tyska företag
  26. Problemet för företagen är nog snarare att de inte inser att den största säkerhetsrisken sitter bakom skärmen. Problemet med det här argumentet är att det visar upp hur illa skalbara de traditionella säkerhetssystemen är. Men istället för att hantera det så förbjuder man. Det vanligaste infektionssättet är fortfarande mail respektive usb-stickor mm. Undrar om man förbjuder det också?

  27. Norrfalk på Facebook
  28. Landshövdingen i Dalarna är på Facebook som officiell representant: http://www.facebook.com/pages/Maria-Norrfalk-Landshovding-Dalarna/