DigitalPR omvärldskollar [2010/08/09]

  • Why can't business behave more like the military
  • I samma stund som vi diskuterar Wikileaks läcka av amerikanska militära hemligheter så håller jag med det här: DoD är verkligen framträdande när det gäller att lyfta fram och strategiskt arbeta med sociala medier. Kolla in http://socialmedia.defense.gov/

  • Foursquare Cleans Up Profile Pages, Hints At Key New Metrics?
  • Svårigheten med de två lokaliseringstjänsterna som finns idag är att det inte riktigt finns tillförlitliga mättekniker. Foursquare hintar om att det kan komma.
    Problemet som jag ser det är att fortfarande söker båda efter nyttan med tjänsterna.

  • Undersökning Sociala Medier i Kommuner 2010
  • Viktig undersökning som man väntar spänt på.

  • Facebook credits now selling at your local 7-11
  • Jag har sagt det länge: Facebook kan komma att bli vårt digitala ID på ett sätt vi tidigare inte sett. Om de lyckas att skapa en digital valuta och få luft under vingarna för den blir Facebook långlivat.

  • Without Social Media, Students Experience Withdrawal Symptoms
  • Jag fascineras över hur många beteendevetare när det gäller det digitala och sociala medier totalt missar att det inte handlar om tekniken utan om att du är lika sociala via de sociala nätverken som du är utanför dem. Att det skulle finnas svåra problem med inlärningen på grund av lättillgängligheten känns onekligen som ett sätt att vilja styra och kontrollera människor.
    Samtidigt är studien mycket intressant eftersom den faktiskt visar det jag ger som kritik: för många kan avstängning av sociala nätverk ge samma symptom som när du stängs av från annan social kontakt. Det vi ser här är inget annat än digital lappsjuka.

  • 2022.nu: En gång i tiden fanns det en ”mediebransch” #sdpr
  • En fantastisk text av @jardenberg om hur mediebranschen ser ut 2022. Den måste läsas, säkert många gånger och den struntar i tekniken utan visar att det handlar om vilket mindset vi har som innebär om vi vinner eller förlorar. Teknik är föränderligt, det handlar inte om Facebook eller bloggar, det handlar snarare om öppen eller sluten, om svärm eller elit.
    Visionen ligger nära den viktiga insikten om att vi idag inte har ett informationslandskap där information är makt per se: snarare ligger makten i hur du använder den, hur du lyckas förädla den till nytta för den som läser – och skapa ett flöde så att den som läser i sin tur kan vidareförädla och addera, remixa och skapa ytterligare innehåll.
    Det handlar inte om kopiering – det är inte duplicerad information – utan ett innehåll som konstant breddas. fördjupas och bygger en högre kunskap för många fler.
    Samtidigt är det självklart så att mängden information riskerar att bli ohanterlig. Om ”content is king” var slagordet förut kommer antagligen ”the feed is king” vara det under kommande år. Lapptäcket av relevant information som adderar värde till en story är minst lika viktig som storyn i sig själv. Det innebär stora utmaningar för den som väljer att fortsätta tänka sitt innehåll som ”mitt egna”. Kreativiteten handlar om att skapa en så intressant och relevant feed av länkar, av innehåll som möjligt.

  • John Hodgman on "meh"
  • Få saker kan få igång nördar så mycket som en metadiskussion om användning av ord och uttryck. Sen nördar det vidare med förslag på en ”meh!”-knapp för Facebook… http://holykaw.alltop.com/a-facebook-meh-button

  • stroemberg's ceremonitroll
  • @stroemberg myntade uttrycket ”ceremonitroll” härförleden när Ring P1 diskuterades och det var enkelt att notera att Täppas Fogelberg inte direkt gjöt olja på vågorna utan snarare jagade på stormen. Nu kör Strömberg serien Veckans Ceremonitroll på sin Posterous. Värt att läsa. Och ett exempel på hur de middleway-bloggtjänster som Tumblr och Posterous kan användas.