DigitalPR omvärldskollar [2010/07/16]

  • IABUK : Social media measurement framework
  • IABs delar är alla delar av de strategier som jag jobbar fram för kunder. Bra att det börjar sättas generellt. För vi kan mäta allt, även om vi än så länge har få verktyg som fungerar tillfyllest – och vi måste inse att det är mer komplext att mäta konversationsmarknadsföring än marknadsföring som bygger på sändare-mottagare.

  • Social media can help business, but it can bite back too
  • inte bara svenska företag som har att kämpa med policies för sociala medier. Överraskande få av de amerikanska företagen har det – samtidigt som en majoritet av de anställda utnyttjar sociala medier både under arbetstid och fritid.

  • Våra fem generationsmarknader
  • Bra grundsammanställning av sånt som vi planners samlar på: demografier för att på det sättet sedan elaborera mer psykografi och sociografi. Miccos reprissändningar är sommarens bästa behållning just nu.

  • Facebook Hits New Traffic Record
  • Facebook ska nog inte räknas ut riktigt ännu…

  • Coca-Cola Scam Hits Facebook
  • Seriöst så känner jag snart att jag blir mer upprörd över personer som faktiskt klickar på såna här länkar än på dem som skapar dem. Hur svårt är det att inte förstå att det är en scam? Den här är ju till och med så usel att det borde vara skottpengar på dem som går på den: ”I’m one of 98%…”…

  • Google Acquires Metaweb to Improve Search
  • Börjar det nu? Semantiska webben har pratats om som nästa utvecklingsfas och att Google köper Metaweb är onekligen ett steg på vägen. Frågan är om Google kommer att kunna hantera sitt inköp eller om det googlefieras och tappar spetsen.

  • På väg mot Politik 2.0 – gästlistan från #sma i #almedalen
  • Magnifik och imponerande.

  • M-bråk efter spridning av falskt Sahlin-brev
  • Eh. Nä kanske inte det… Dock är det nu på gränsen till att det är ömfotat.