DigitalPR omvärldsanalyserar [2010/06/23]

  • Newspapers Are Still Dying, But the News Is Not Going Anywhere
  • Bra läsning. Nuff said.

  • Virtual Water Cooler Means Real Connections
  • Lite mycket halleluja men visar ändå att sociala nätverk handlar om ett brett användande: det är nästan omöjligt att bestämma sig för ”vad” det ska användas för utan snarare se det som olika lager av socialt användande.

  • On Issues of Trust, Social Media Brands Lag Behind
  • Få litar på Facebook medan Apple, Microsoft och Google har ungefär samma tillitsgrad hos konsumenterna enligt en undersökning. Det intressanta i det här är två delar: a) sociala medier handlar om mig själv mer än när det gäller företag som tillverkar (Google kan sägas tillverka sökresultat – en produkt) b) Google har uppenbarligen blivit en bland de traditionella varumärkena c) Facebook och Twitter har fortfarande mycket att bevisa för sina kunder.

  • Branding är ett farligt koncept
  • Mycket mycket bra postning – fr a mot slutet där Micco snyggt knyter ihop säcken.

  • 9 Cool Things To Do with Your Twitter Account
  • En del nytt (muuter.com verkar användbart) annat gammalt. Roligast är ISparade på nåt sätt :)

  • Reuters nota: 9 500 kronor
  • SVTs agerande blir underligare och underligare. Visst kan det tyckas som om Reuters är snikna men grejen är ju att SVT verkligen är det. Public service har också ett ansvar för att föra ut bilden av Sverige. Dags för Hamilton att ta med sig siffernissarna och lämna över till publicister?

  • Report: Twitter followers value varies
  • Det här är invecklat och intressant eftersom det är början på den oerhört nödvändiga vägen mot att hitta vettiga nyckeltal för sociala medier.

  • Om sociala kanaler och SKLs riktlinjer
  • Intressant diskussion som började på Twitter i söndags och sedan fortsatte här.

  • OK Go
  • Ju fler tävlingar man kollar genom på Facebook desto mindre verkar TOS hållas.

  • Answering Recent Questions on Privacy Controls
  • Facebook informerar om säkerhetsinställningar och förändringarna – problemet är att det fortfarande är ett komplext system för varje användare.

  • Add Facebook friends to your ICQ
  • ICQ är inte dött. Nu integreras Facebook även till den klassiska chatklienten, precis som Twitter, Flickr.

  • Does the Internet Make You Smarter?
  • Jag kommer inte ihåg om jag tipsat om den här artikeln men jag gör det igen: den är så jäkla intressant att den är värd det.

  • Japan Facebook Statistics
  • Apropå länken nedan om att Twitter slår igenom i Japan. Facebook har inte lyckats att appellera japanerna – en penetration på 0,89 är extremt få.

  • Hello Kitty: The Funny, The Weird, And The Horrifying
  • Fantastiskt från @erkstam. Hello Kitty är läskigt: vore man konspiratoriker så skulle det verka som hjärntvätt…

  • Hello Kitty motor oil
  • Brand extension in absurdum…

  • Twitter More Popular Than Facebook In Japan
  • Att Twitter gillas av japaner är inte så underligt: de var tidiga med att utnyttja mobila tjänster i en hög grad vilket borgar för att använda twitter, liksom att japanska mainstreammedia valt att integrera tjänsten på sätt som ännu inte gjorts i väst.

    Samtidigt är det lite udda sätt att läsa statistik som Thaindian gör. Det finns ingen statistisk grund i texten att Twitter är större än Facebook i Japan.

  • LinkedIn Tops 70 Million Users; Includes Over One Million Company Profiles
  • LinkedIn växer snabbt – på mindre än ett halvår tio miljoner nya användare och precis som för Facebook så är det ”internationellt” dvs. utanför USA som den stora ökningen sker. Det är också intressant att se hur LinkedIn både arbetar med att öka upplevelsen av själva sajten och tjänsten men också inser att den data som emaneras är viktig och användbar för tjänsten.