Kategorier
Sociala medier

Det sociala spelet

Historien som rullats upp när det gäller den unga pojken som gjort av med sina egna och sin mammas pengar på Farmville behöver uppenbarligen sättas i sitt sammanhang: det verkar som om mamman missat ett antal delar i uppfostran då äldre brodern gjort samma sak.

Själv har jag spenderat en del tid på fr a Farmville eftersom min son ville ha mig till granne och hela den sociala spelsfären fascinerar mig. Jag har testat flera av de andra spel som Zynga och andra erbjuder (men Farmville är det mest genomtänkta) och det är självklart så att spelen för vissa kan bli lätt tidskonsumerande. Samtidigt handlar det om samma saker som all annan avkoppling: att göra något roligt och kreativt.

Jag kommer att skriva en längre postning om sociala spel och hur dessa framöver kan kopplas på marknadsföring men det är intressant att titta på varför såna spel som Farmville och Mafia Wars blivit så populära. I grunden är det relativt enkla spel som handlar om att skapa något, bygga något nytt och utveckla sin egen spelare. Samtidigt lägger man till en social dimension där man dels behöver hjälp av sina ”grannar” som är rent fysiska kontakter samtidigt som man också skaffar sig credd genom hur man lyckas med sin farm.

Att Farmville lyckats att locka närmare 90 miljoner spelare världen över handlar om att man använt sig av de grundläggande mänskliga beteenden som sociala medier bygger på: att genom att dela med sig och samla på sig unika kunskaper och saker (gifts eller länkar – det är egalt) så tar en individ sig in mot mitten av sin sociala cirkel, vilket i sin tur skapar trygghet och säkrar upp ens sociala behov.

Framöver kommer, efterhand att Facebook utvecklas och vårt användande av sociala medier än mer kopplas samman med vår vardag, blir de sociala spelen mer kopplade till vår verklighet och fler och fler delar kommer att vara synergier mellan vårt fysiska liv och vårt digitala liv.