- Comviq Friend Fiesta
- Så fick vi 200 nya Facebookfans på 48h!
- YouTube Blog: Broadcast Yourself
- Facebook Sverige 2010 – Statistik ökning & procent av befolkning
- Jonas Wikström: Att bli mer som Erik Ullenhag
- How Social Media Can Help Organic SEO : 2 Case Studies
- How US Government Spies Use Facebook (Updated)
- Reklamen får var tredje svensk att rata varumärken
- ”Fantastiskt roligt”
- SSU:s varumärkesblunder
- Varför vill man ha makt?
- ”För få bryr sig om en vinst i Guldägget”
- Hela skolan bloggar
Omvänd Whopper sacrifice. Facebook som hubb. Smart? Tja. Problem för oss som redan har nog med vänner :) (tipstack @pleasecopyme)
Briljant case. Fucking briljant.
En helt surrealistisk historia (tack @claes) om Viacoms stämning mot YouTube. En del av filmerna som YouTube nu stäms för visar sig vara uppladdade av ViaCom själva som en del av deras marknadsföring. Och Viacom menar att Youtube – tillhandahållaren av en tjänst – på något automatiskt och mystiskt sätt ska veta vilka filmer som ska få vara uppe och vilka som inte ska det…. Viacom håller effektivt på att döda sin egen branschs sista förtroendekapital.
Facebook är verkligen en våt dröm för oss marknadsförare – eftersom det också är en sån stor utmaning att lyckas med. @joinsimon har gjort ett sånt där knäck som jag tänkt göra men inte hunnit med: läs, fascineras och ge honom credd.
Ska spara den här bloggposten ett par år och sen skicka upp den igen.
För den som är hemma med SEO är det här en text som inte berättar något nytt men för den som funderar över varför vissa saker dyker upp i sökträffar och andra inte så är det här en mycket bra genomgång – och fr a så är den bra eftersom den visar att ”Google is your homepage” kräver distribuerad närvaro via bloggar, twitter mm.
Det intressanta är beskrivningarna – och att Facebook väljer att gå in och försöka att förklara att de minsann inte alls lämnar ut vad som helst till höger och vänster. Det här avslöjandet var knappast något som FB behövde när de nu sätter upp geolokalisering och drar mot att bli en ekonomisk spelare.
Undersökningen visar att människor fr a väljer bort varumärken om de är dåliga tyska dubbade filmer och typiskt amerikanska. Men företaget väljer att analysera det till att man inte ska provocera sina kunder… Men herregud: visserligen kan tysk tvättmedelsreklam vara provocerande dålig men det är väl snarare så att ingen får någon som helst emotionell känsla för varumärket när man väljer att göra samma reklam trots olika kultursfärer… Intressant undersökning, kass analys.
Fan – det här blir bara bättre och bättre. Per Schlingmann som varit beställare av Alliansens logotyp är alltså gift med Lotta Schlingmann – som är marknadschef för drumroll Animal Planet…
hahaha Det här blir fan bara bättre och bättre!
Elza Dunkels skriver intressant om makt och sociala medier. Fast jag tycker det hela i sig är underligt – är det verkligen så att alla är mycket mer elaka? Jag tycker inte det. Det var hårdare puckar förr. Idag ökar medvetenheten om att alla kan läsa det man skriver.
Sen skulle jag vilja lyfta fram den oerhörda kraft som är god: crowdsourcing, folk som hjälper varandra, tipsar om saker och hur den utvecklingen garanterat är mångfaldigt mycket större och sker oftare än eventuellt näthat.
Men om vi säger att det handlar om makt och att sociala medier släppt lös möjligheten att skaffa sig makt så håller jag med Elza i hennes mer positiva approach. För det hela kan mycket väl handla om ovanan att ha makt. Och insikten som ännu inte växt till att det är bättre att vara god, skapa ett nätverk av vänner än att sparka åt alla håll och kanter. Den sanna makten idag ligger i ditt nätverk, att kunna ge och att även få. Det är klassiskt och sociala medier har gett en plattform där detta kan förmeras och utvecklas.
Så jag tror att maktdelningen som sker: från en hegemoni hos professionella kommunikatörer i form av reklamare, journalister och PR-konsulter till att alla har möjligheten att säga sin mening innebär en möjlighet. Om man också lär sig lyssna, förstår kraften i att göra saker gemensamt utan att någon styr och bestämt det.
Kan det handla om att det finns för många tävlingar och att Guldägget inte nått fram med att vara en tävling för mest kreativa kampanj no matter what.
Coolt!