- Mediedecenniet 2000-2009 – de hade chansen – medierna vi minns
- Bison Trackback 2009: Joakim Jardenberg
- Marketing budgets ’finished 2009 at two-year low point’
- Social Technographics: Conversationalists get onto the ladder
- Twitter – en snackis som tappar mark
- Vad som inte är detsamma som religion i reklamen
- Visa upp din trafik på SIS-index – det är gratis!
- What should I pay for a piece of data?
- Revamped Igor Portfolio and new case studies
- Bo Lundgrens nya logga
- Valet av Jessica Bjurström
- Westanders anställda får dela på 3,1 miljoner
- Poynter Online – E-Media Tidbits
- Journalists’ Social Media Sideshow Will Prove Nothing
- Why is Google Afraid of Facebook? Because Social Networking Could Soon Pass Search
- Led by Facebook, Twitter, Global Time Spent on Social Media Sites up 82% Year over Year
- The 4 Big Myths of Profile Pictures
- How the iPhone built the mobile ad market, even as the rest of the economy tanked
- One Third of U.S. Internet Users Now Post Status Updates Once per Week
En gigantisk lista ut ur huvudet på RvdB. Fast decenniets bloggare kändes minst sagt väntad när det kom från den pennan…
Jardenberg är trackbackad.
Mer siffror som visar på ett paradigmskifte inom marknadsföringen och att 2010 kommer att bli bättre.
Mycket intressant hur utvecklingen sker.
Man tappar inte mark när en utveckling planar ut. Journalister är fan fullständiga idioter när det gäller statistik. Vidare: räckvidd är inte längre intressant – att se hur historier förflyttar sig är det viktiga. Twitter är inte viktigt utifrån antalet som använder det utan vilka som gör det – och hur det som händer där förflyttas till andra plattformar. Sen är det faktiskt osannolikt att svenskar inte kan inse att saker är globala: att det som sker på Twitter finns tillgängligt över hela världen. Att skriva ner Twitter när Google faktiskt valt att indexera det är att ha en minst sagt elitistisk självbild.
Kul tips om hur religiösa ikoner används i reklam.
Ju fler som använder SIS-index desto bättre kommer det bli.
Bra om datamining-branschen. Framförallt punkt 2 är intressant utifrån ett realtidsperspektiv.
Jag har ju en viss förkärlek för naming. Det är svårt, utmanande och ofta extremt frustrerande att balansera mellan det smarta, det naiva och det enkla. Och få kunden med på noterna. Igor är oerhört duktiga och man lär sig mycket av deras sätt att jobba.
Nu är det väl inte Bo Lundgrens logga. Och helt ärligt så känns logotypen minst sagt beige. Eller skissartad. Ska ett rikssparande vara så här? Njäe…
Uppdateringen är roligast.
Grattis!
IBMs senaste stora undersökning visar att unga läser mycket mindre tidningar online. Den visar framförallt att äldre däremot ökat sitt läsande av tidningar – men då online… Papperet är onekligen illa ute.
Och så ska man ta journalister på allvar? Läs hur de tänker bevisa att sociala medier är meningslösa som nyhetskälla… genom att göra på ett sätt som ingen annan gör med vanliga källor.
Även om siffrorna är problematiska utifrån problemet med att kategorisera YouTube så är det intressanta aspekter på hur hela söksituationen kan förändras om sociala nätverken blir den viktigaste platsen för sök. Kan vi tänka oss att vi kommer att se sökmotorerna slå sig samman med sociala nätverken och på så sätt lyckas att hålla kvar sökordsintjäningen?
Tid är mycket mer intressant räckviddsmått inom sociala medier: om en person väljer att vara länge på en sajt ökar möjligheten att den personen också kan bli föremål för konversation.
Udda undersökning men roande :)
En intressant översikt över fr a mobil marknadsföring och vilken impact iphonen haft på den utvecklingen. Och vad som kommer efter det här – det är mycket och genomgripande och det är bara att hålla i hatten.
Forrester har uppgraderat stegen. Intressant är att ”conversionalists” även i USA idag är företrädesvis kvinnor. 59% av amerikanska internetanvändare använder sociala nätverk – och 70% sociala media.