Kortbloggat på digitalpr.se-04 August 2009

  • Sveriges 20 största annonsörer – Dagens Media
  • Hm… IRM menar att 2009 blir ett historiskt dåligt annonsår. Men de 20 största pumpar in en procent mer i år än man gjorde första halvåret 2008. När Sveriges Annonsörer går ut och via reklamkampanj få annonsköparna att köpa mera så kunde de bara smälla upp de siffrorna…

  • Smart med tandvården
  • Ett av mina allra sista jobb som creative planner på Heimer & Company Reklambyrå.

  • dalademokraten.se – Mitt i frisparken – bollen blev stulen
  • Jag vet inte vad som är mest beigt: att artikeln blev skriven eller själva händelsen.

  • Microsoft Integrates Twitter Data In Bing Search Results – ITProPortal.com
  • Microsoft väljer att plocka ut ett antal ”prolific Twitterers” för sitt sökindex. Det är självklart nödvändigt: twitter skapar extrema mängder av ”oljud” och skräp. Å andra sidan: hur hittar man rätt personer som ger ett mervärde för den som använder Bing?

  • How Dell Generated $3 million in Sales Using Twitter
  • Oavsett vad man tycker om Dells produkter så är de helt klart en av de mest lysande stjärnorna när det gäller att strukturerat använda sig av sociala medier. Disruptology går igenom deras sm-case och det är bara att buga och bocka över fr a två saker: struktureringen – de vet varför de använder olika verktyg respektive tålamodet – de flesta lämnade Second Life när det inte längre var buzz, många börjar fundera på att göra som en del A-listers inom sociala medierna: sluta blogga. Inte Dell. De inser att det handlar om att finnas på många olika ställen, att deras kunder är individer och vill möta företaget där individen själv finns: inte där företagen väljer att finnas.

  • Good Ads Make for a Good Ecosystem
  • Facebook har förändrat sina regler för reklam i applikationer. Fr a är det i linje med den kritik som uppkommit då användare hittat sina egna bilder etc. i annonser. Vidare förhindrar Facebook nu att marknadsförare använder datamining på ett icke-anonymiserat sätt. Och Facebook väljer att strypa tillgången till nätverket för dem som går över gränsen. Det är uppenbarligen en del av den professionalisering: fr a i samband med partners runt utveckling av applikationer mm som Facebook går mot. (via AdAge)