Kortbloggat på digitalpr.se-03 August 2009

  • Interview with John Squire of Coremetrics on web analytics
  • Lång intervju om webbmätning.

  • Why government should stay out of the App Store
  • Reglering är åt helvete och att Google nu försöker få hjälp av federala myndigheter för at plats i AppStore känns väl sådär.

  • Now Trending On Twitter: Mass Unfollowing
  • Mer om Twitter unfollowing. Och jag gissar att vi i Sverige kommer höra en mängd ”twitterexperter” förklara att exklusivitet i reciprokalt följande är helt ok. Själv har jag använt mig av det i tre månader..,

  • Is your blog signal getting through the noise?
  • En sån här graf håller jag också på med. Men den är än så länge så invecklad att jag
    måste hitta nya sätt att visualisera.

  • Working out who influences the influencers
  • Mer sociogrammande. This is my autumn.

  • The Portable Social Graph
  • Sociografin som man tar med sig. Japp.

  • Old media promotes Google new media
  • Jangles skriver pmm Googles marknadsföring för att möta hotet från Office Web Apps.

  • An Adventure Unfollowing All The People I Followed on Twitter (Without a Happy Ending)
  • Dom jag sagt Next stop Friendfeed.

  • Bok om passionerad träkonstnär
  • Oerhört roligt case som började för flera år sen när jag jobbade på HCO.

  • Scoble, Twitter and the wisdom of the crowd!
  • Den gamla regeln var att följa nästan alla som följer dig. Nu väljer Scoble och andra att göra något annat. Helt klart är det rätt korkat att göra regler utifrån kontextuella situationer. När A-listers valde att säga att man skulle följa alla som följde en själv så var antalet användare mycket färre, mycket mindre spam och färre mainstreamanvändare. Alltså var det möjligt att använda sig av reciprok följande. Idag är situationen annorlunda: alltså förändras kontexten runt Twitter och reglerna blir opraktiska.

  • Feeding Your Quest for Shared Knowledge with Feedly
  • Jag har inte lyckats bli kompis med Feedly men gillar tanken och möjligheterna

  • Six in 10 Consumers Still Use Newspaper Ads
  • Annonser ja. Vem fan pratar annonser?

  • Ban airbrushing of models in children's ads, says MP
  • Airbrush? Roande att inse att brittiska parlamentet nu kommit in i sjuttiotalet. Om tjugo år kommer de väl förklara att Photoshop är ondskefullt. I övrigt: reklam är idag vad Beatles var på 60-talet. Synd bara att det svänger sämre.

  • Dr. TweetLove, or How I Learned to Stop Worrying and Love the @Ev Bomb
  • Mycket lärorik postning om hur det är att vara startup och plötsligt få ”vågen” och hur hela vår verklighet förändras: research är i realtid, ingen kan längre räkna med kontorstid och hur vår definition av privatliv förändras.

  • TinyChat Just Got Even Better: Higher Resolution, More Control
  • Intressant tjänst.

  • "Twitter kan skada företagen allvarligt"
  • Nämen, hej och hå. Jag blir så trött på McAfee och F-Secure som konstant arbetar kontraproduktivt. Idén är säkert att företagen ska köpa väldigt mycket av deras program men problemet är att det här spelar i händerna på diverse it-avdelningar som ser möjligheten att stänga ute Twitter, Facebook och allt som har med sociala medier att göra. Sen är det väldigt intressant att så många sägs använda Twitter: något vi som arbetar med sociala medier ännu inte klart kan säga. Det intressanta är också att McAfee uppenbart inte riktigt har koll på hur Twitter faktiskt fungerar: att de flesta inte följer fler än en handfull och drmed ser de inte speciellt mycket skadlig kod alls. Så det här är i mångt och mycket avancerad bullshit.

  • Rolf van den Brink » Arkiv » 70 000 rädda för reklamen – Apoteket borde kräva pengarna tillbaka av F&B
  • Själv tycker jag mer att de 70k har något fel. Lite sillmjölkigt att bli rädd för en reklam…

  • Snabbtest för ditt webbprojekt — jardenberg unedited
  • Jockes snabbtest för webbprojekt är 101 för de flesta innovationsidéer. Enkelt snabbt och bara att sätta igång.

  • Top Brands on Twitter | The DoubleThink – The Art & Science of the New Marketing
  • Intressant graf som bygger på Brand Republics listning på varumärken och omnämnanden på Twitter. Självklart är det en liten undersökning, det saknas en mängd varumärken men det visar ett antal saker: a) det är inte självklart att alla varumärken omtalas – även om det säkert finns en lång svans. Men det är inte en självklar långa svansen när det gäller omnämnanden. b) lärdomen är att varumärken som vill bli omtalade behöver skapa närvaro och göra det på riktigt.