Kortbloggat/digitalpr.se-02 June 2009

  • Journalisten.se | Sex tankar om sociala medier
  • Intressant ur ett journalistisk-subjektivt perspektiv.

  • DN:s nye debattchef: Newsmill har problem
  • Det knakar i Bonniersfären och den nya debattchefen gör samma fel som sin företrädare: inser inte att det som idag knakar det brakar framöver.

  • BODSTRÖMSAMHÄLLET: Dagens Nyheters dubbelfel
  • ”En fördel med att ha en blogg är att jag äntligen kan ge kommentarer till felaktigheter i media. Även om det inte går att jämföra med hur många som läser en tidning, är jag i alla fall glad att ni läser.” Just det. Just det.

  • Social Branding : Scalable Intimacy
  • En restaurang som gör allt rätt. För de använder sociala medier ja, men inser att det är deras erbjudande som gör att det är någon som är intresserad av att konversera om och med dem: så restaurangen skapar upplevelsen i det som de verkligen kan. Det här är mycket viktigt: sociala medier kan inte rädda ett dåligt erbjudande – möjligen förlänger de bara livscykeln en liten bit.

  • Social Media Strategy: Hire, Outsource, or DIY? | Soshable | Social Media Blog
  • Jag tycker självklart att man ska hyra. Mig. :) Å andra sidan – man ska se till att föra konversationerna så mycket själv som det är möjligt.

  • Hälsingetidningars läsare utbildas i journalistik och får egna sidor för fri publicering
  • Sent men värt att lyfta. Helahalsingland handlar om gräsrotsjournalistik, hyperlokala nyheter och UGC. Smart även om det självklart måste ses med viss skepsis: det är självklart ett incitament att det är ett mediehus som står bakom – för skribenterna blir det mer ”på riktigt” å andra sidan finns det alltid fara för att det blir strömlinjeformat beroende på hur hårt redaktörerna väljer att se efter ”journalistisk kvalitet”. Men modigt och applåderbart och jag håller med Dojan: det är nästan lite komiskt att ett tidningshus väljer att utbilda läsarna till att bli sina egna publicister :)

  • Make a Print Friendly Version of any WebPage, save Webpages as a PDF
  • Briljant tjänst.