- 10 Social Media Tasks for Summer Interns
- Ingen tänker på annonsörerna
- Inget wiki utan engagemang
- Idéer blir verkliga i fablab – DN.se
- ”Teve och nät förlorare när tidningen tynar bort” – DN.se
- Dagens lallare
- Twitter som kundtjänst
- 25 % av de svenska pensionärerna använder Internet dagligen 2008
- Mer pompös självbild när journalisterna drar lans för sig själva
- VA.se ? Politikerna har fortfarande inte fattat
- Ett halvår med bloggen – lite nyckeltal
Mycket bra tips om vad företag kan använda sommarjobbare till för att förbereda sig för sociala medier. Se en kommande översättning av en Owyangartikel på JMW om varför företag i sommar borde satsa på en eller två sommarjobbare som verkligen tar tag i det här med sociala medier – eller ringa mig :)
Håller helt med Ola. Alla delar måste integreras – konversationsmarknadsföring är inte allena saliggörande utan en möjlighet att fördjupa och skapa relationer som inte traditionell marknadsföring kan. Självklart är det så att vi måste satsa mycket mer på pull – men det innebär inte att push kan ge kännedomen som sedan emanerar intresse för att hämta information, börja konversera och på så sätt bygga en pull-kanal. För mig är det solklart: att endast satsa på sociala medier klarar bara vissa företag, ex.vis Saltå Kvarn, eftersom den redan från början valt att inte använda traditionell reklam. Och genom att de är ett extremt lovemark. Andra? Nej, det är oerhört svårt att säga att man ska sluta med allt som man tidigare gjort. Däremot handlar det om att göra det smartare, integrera det med sin konversationsmarknadsföring och skapa mervärden.
Mycket bra. Det handlar inte om teknik utan om insikten om hur man använder det.
Inte bara innovation till verklighet utan också crowd sourcing, open source-tänkande och möjligheten för vem som helst att testa sin idé. Fablab tillsammans med sociala medier kan komma att förändra världen faktiskt.
Thomas E Patterson har självklart rätt i vissa delar: tidningarna har drivit nyhetsförmedlingen och är de som kan det, och gör en relativt grundlig analys – men problemet med hans analys: även när han själv påpekar att det inte går att titta i backspegeln för att hitta svaret är att han själv hamnar mest i gnäll och inte tittar på vilka möjligheter som finns. Det är ett ”antingen finns tidningarna och tjänar pengar eller så går det åt helvete med demokratin”. Var är mittenfåran? Hur tänker man lateralt när det gäller framtidens nyhetsförmedling? Det intressanta är också att han inte riktigt vågar ta steget och döda papperet, och se utveckling av mikrobetaltjänster, nya möjligheter för digitala redaktioner genom en mix av traditionell journalistik, UGC och pro-am-skapande. Det som kunde blivit en mycket bra artikel fastnar i ett stort sorgligt ingenting.
BSAs siffror visade sig vara fejk. 30plus sätter tänderna i det. Och det är bara att hålla med: att säga ”25%” utan att ha på fötterna är minst sagt märkligt.
Lorden byter abbonnemang på Twitter :D
Det är höga tal.
Olle säger allt så bra själv. Det här är bara ett ytterligare bevis på den tipping point som vi är mitt på.
Nej tyvärr och dels är det broadcastmodellen, dels är det rädslan att förlorar tolkningsföreträdet. Men jag tror också det handlar om en kultur som är svår att komma ur: där ”talet” sällan är motsagt i politiska situationer. Samtidigt kan jag tycka att Zachrisson gör det väl enkelt för sig när han inte också räknar in den nya politiska rörelserna som faktiskt förstått det.
Jardenberg visar sin statistik. Intressant onekligen då han, liksom jag, låter vårt Google Readerläsande sköta mycket av bloggandet.