- Saknar ord
- Spretigt namn för spretigt förbund
- Newspapers No Longer Dominate Journalism Fellowships
- Major Ad Campaign for Starbucks to Focus on Quality – NYTimes.com
- Google launches first TV adverts
- Come fly with me – advertising in the 1980s
- YouTube strikes deal with UK broadcasters to test pre-roll ads
- Eric Schmidt: Why Google won't put money into newspapers
- Toppbyrån säljer praktikanter på Ebay
- Tjänstesektorn mår bra i krisen
- A snob's guide to the internet class system | News | TechRadar UK
Det är ju det vi gör ju… :)
Torberger är idag en av våra viktigaste kritiker. Hans vassa penna strimlar och analyserar på ett sätt som gör mig ibland grön av avund, och jodå – då och då får jag själv en släng av sleven :). I det här fallet – runt Reklamförbundets eventuella namnbyte så dundrar han ut två svar till både Rietz och Mellstrand (disclaimer: den senare är min chef som konsult för JMW). Jag håller med Per i det mesta ändå. Uttrycket kommunikation är lika problematiskt som reklam men på motsatt sätt. Samtidigt tycker jag att Per gör en väldigt snäv definition genom att driva tanken på att det är ”kommersiell kommunikation” som det handlar om. Det är det inte alltid.
Ännu ett exempel på hur journalistik inte handlar om bäraren av innehållet eller distributionen.
Tävling för att skapa buzz. Inte nytt men Starbucks kan komma undan med det då de förstår sociala medierna. Och det är ännu ett exempel på hur integrationen mellan analog reklam och digital marknadsföring ser ut.
Webbläsarkriget fortsätter. Nu väljer Google att för första gången göra traditionell TV-reklam för Chrome. Onekligen lite bakvänt.
Kort historisk genomgång av brittisk reklambransch under 80-talet.
Det kommer knappast att rädda upp YouTubes vinster och jag är skeptisk till att pre-roll advertising skapar rätt förutsättningar för preferens när det gäller det som marknadsförs. Det är push i sin gamla form.
Det är väl inte så mycket annat att säga: nej, varför skulle Google rädda papperstidningar?
Men snälla Billy. CP+B gör det här för att marknadsföra sig själva och säkert finns det någon pitchtanke på Ebay bakom.
Jag tror att det här innebär att vi också kommer se en annorlunda kris i reklambranschen i höst än den förra. Självklart kommer den – produkter är produkter. Men samtidigt är krisen asynkron vilket skapar nya möjligheter.
Det här var faktiskt riktigt roligt :)