- Tankar kring kreativiteten
- Publikfråga på Communicare
- Media industry disruption
- Vi måste bli sjukt mycket bättre
- When will Twitter start for real?
- What Google knows about you
- Arkiv Y
- Media Cache: Pay Walls Alone Won’t Save Newspapers
- Blocket skaffar karta
- Ungdomsminister Bodström
- Bloggare/Skribent till mediabolag sökes, Explore Group Sverige
- Are Introverts more active in social media than Extroverts?
- Bloggare och journalister – inga klockrena gränslinjer
- The Journalist’s Guide to Twitter
- New models for network business: Crowds/Tribes/Teams…
- Youtube Marknadsföring!(också hur du fuckar upp dina konkurrenters SEO)
- Vulkan.se – vad sysslar ni med egentligen
- Netrosexuell
- The news is dead; long live the news
En person som citerar Neil Postman äger min respekt.
Det Dr Spinn glömmer är att infostress bygger på ett gammalt tänkande om medielandskapet. Det bygger på kampanje- och pushtänkandet. När nediekonsumenten istället dels får möjligheten att bygga sin egen filtrering, dels inser att det är hin som styr ditt mediakonsumerande inte tablåläggare eller chefredaktörer så förändras det hela. Stress handlar inte om mängden information eller farten utan om frånvaron av egen kontroll.
Ahlén beskriver det ologiska i att mediabranschen drar ner på utvecklingsbolag och liknande samtidigt som alla ropar om att det måste till nya affärsmodeller. Och precis som att det inte kommer vara en eller två distributionsmodeller för internet utan hundratals så kommer det krävas många olika affärsmodeller. Kontexten och innehållets beskaffenhet kommer att kräva specifika modeller, och det vi helt enkelt ser utvecklas är inte bara mikroberalning utan att dessa måste ha mikroaffärsmodeller.
Z slår huvudet på spiken.
Scripting har kollat in NYT och Twitters egna tweets och noterar att det fortfarande mycket handlar om ”broadcasting” eller för att vara ärlig: megafoneri.
Inget för den paranoide men mycket info runt Googles val när det gäller integritet och samtidigt hur den gigantiska användardatabas som Google förfogar över kan tänkas och redan idag används. Data mining ftw.
Frihet är för alla – även den som tycker ”fel”
Nej, att gå bakåt och stänga in nyheter kommer inte rädda några tidningar.
Valentin skriver om API och idéerna för att vidareutveckla stora köp och sälj sajter. Dags för såväl Blocker och Hemnet attoppna upp sig.
Sagor recenserar Bodstroms blogg och slår huvudet på spiken: bloggande är inte bara att publicera utan också att konversera. Det är samma sak med kändisar på Twitter som själva väljer att följa några få: det är ett gammalt sätt att se på kommunikation.
Bloggandet som jobb.
Intressant take på Myers Briggs och sociala medier. Kommer bli en egen post om det.
Precis det som jag ofta försöker påpeka när det handlar om mötet mellan traditionella medier och sociala medier: det handlar om integration och synkronicitet. Dem dagen fr a gamla medier vågar erkänna det för sig själva så kommer de också kunna använda sig av det for sin egen affär
Gigantisk postning om att använda Twitter som journalist. Onekligen kan man enkelt översätta det till såväl pr-branschen som till research och planning.
Hur nätverkssamhallet förändras: crowds delas upp i tribes som sedan jobbar i team. Det intressanta är att allt är losligt sammansatt och föränderligt utifrån sin kontext.
Inget nytt mer ett 101 att använda Youtube. Tipset om ful-SEO bör tas med försiktighet
Det intressanta blir hur Vulkan och Linda Skugge tänker hantera kritiken.
Kan man bli kompis över nätet ? Ja.
Om tidningar ska vinna måste det finnas en usp. Featurematerial skulle kunna vara en idé. Problemet är att mycket anvandargrnererat material idag är bättre än tidningarnas featurematerial.