- Maskotar som kommunicerar | rosdahl.me
- Frame grabbing: The art of drawing great photography from video » Nieman Journalism Lab
- At The New York Times, preparing for a future across all platforms » Nieman Journalism Lab
- Kritik mot Sthlms anti-reklaminitiativ
Det här har pratats om under kvällen och jag relaterar direkt till impersonatorerna runt Mad Men-serien, där såväl kopiatorn som Seltzerflaskan började att twittra. Nu är det företagsmaskotar som gör detsamma: BoxerRobert (som är en officiell twitterkanal) och ICA-Stig (som jag tror är en fake dvs. någon som startat den utan ICAs goda minne) pratar med varandra. Det är rätt kul men jag undrar om det gör det som man vill.
Det intressanta runt det här är just möjligheterna som frame-grabbing innebär när det gäller fotojournalism ex.vis för nätet – att faktiskt både kunna komma med video och bra bilder. Visst – det är inte helt enkelt ännu som man ser när man läser det hela men det är onekligen en utveckling som knappast kommer att gå i stå.
Custom NYT är cool. Lika intressant är Nieman Labs åsikt om plattformsagnosticism: att framtiden inte kommer att handla om en enda gadget som gör allt utan om att alla olika plattformar kommer att vara uppkopplade och att innehållsleverantörer måste se till att deras innehåll rockar med många olika på olika sätt.
Jag är inget fan av print-dr men det här är lite väl korkat. Att som stad, för övrigt en stad som är landets centrum för reklambyråer, väljer att rakt av uppmana till att undvika reklam måste vara årets mest huvudlösa.