Kategorier
Allmänt Sociala medier

DebateOn – förnyelse av opinioner online

Igår gjorde DebateOn premiär. Henrik Ahlén, Tomas Seo och Christina Jeurling har snickrat ihop ett onlineformat som fungerade mycket bra.

I den första ronden spelade Brit Stakston mot Nikke Lindqvist: båda utbildade retoriker och jäkligt roliga. Ämnet var om företag (eller varumärken som varumärken) ska finnas på Twitter eller bara vara där som personer. Brit har postat en låååång postning om sitt upplägg och Nikke har gjort två stycken: före och efter. Brit vann, men som jag påpekade – ingen kan vinna mot henne när hon bestämmer sig för att sätta den sidan till. Kul var det och ännu ett perspektiv på Twitter.

I andra ronden möttes Ia Modin och Gottfrid Gemzell i ämnet om man ska välja Pest eller Kolera. Underbart välförberedda på det metaämnet så slutade det ändå med en skrällseger för Ia Modin och koleran.

Allt livesändes av Falkevik och i chatten var det många som deltog och kommenterade. Det blir helt enkelt en ganska spännande mix av levande publik, chattpublik och möjligheten att konversera. DebateOn kan bli hur bra som helst – ett tips är att se till att chatten syns för publiken för att öka interaktiviteten mellan IAL och IDL.

För mig som nu sitter i Dalarna är det här en fantastiskt skön möjlighet att delta. Streamingvideo online med chattmöjligheten är en sån möjlighet när det handlar om att bygga relationer, överföra kunskap och hålla opinion. Det är ett socialt medium fullt ut. Ju fler företag som förstår att använda det desto bättre kommer verktyget bli. Varför välja att hoppas på att få sina fem minuter i TV-soffan när man kan köra sin egen produktion?