Snart ska jag iväg på Disruptive Media. En mängd marknadsförare, sociala mediemänniskor och företagare kommer att samlas för att lyssna på smartskallar som berättar om hur sociala medier och digital PR kommer att utvecklas framöver, ge case hur de använt det sociala medier i sin marknadsföring. Spännande talare.
Allt livestreamas. Allt delas ut gratis. Många kommer att blogga, ännu fler kommer idag att twittra. De som kommer dit (förutom vi som haft äran att få bloggerpasses :)) har betalat ett antal tusenlappar. Trots att de kunde stannat hemma. Varför gör man det?
Kunskapen (eller content för att vara teoretisk) är idag gratis. Det är mötena som är exklusiva.
Det är en affärsmodell som helt enkelt kommer vara nödvändig och framgångsrik.
För vi människor är sociala – och även om vi blir mer och mer kanaloberoende med vårt socialiserande; digitala möten kan vara lika verkliga som analoga möten, så finns det ett värde i att då och då stöta ihop ansikte mot ansikte. Det finns en sorts faktor x i det analoga mötet som digitala möten saknar. Det är möjligheten att skapa en ännu närmare relation med personer som man redan har relation med via digitala arenor som är det exklusiva: som är konferensens USP.
Jag tror det finns stora möjligheter – och kanske det handlar om överlevnad – att skapa ännu fler mötesplatser som genom innebär att man blandar det digitala och det analoga, som förmerar och skapar högre värde för alla kanaler som konversationen sker på.
För konversationen pågår konstant – det är bara att den sker på olika nivåer, med olika verktyg och mått av intensitet.
Så om du inte är här i Stockholm idag, häng med oss på liveströmmarna. Är du här så ses vi snart.