Det tog mindre än en månad. Nu har det slutligen hänt.
Facebook har fler unika besökare i Sverige än Aftonbladet.se enligt Google Trends.
Det är visserligen så att Aftonbladets andel besökar sjunkit, vilket kan bero på många olika saker (edit: kan vara mätfel) men det är ändå markant att vi nu går in i en intressant tid där de sociala nätverken är intressantare för människor.
Mindpark berättar idag också att 32 % av svenskarna är medlemmar på ett socialt nätverk av något slag.
För övriga mediehus ser det så här ut:
Och tittar man på TV-kanalerna (visserligen har de ofta flera delar – ex.vis nyhetskanalen för TV4 och svtplay för SVT) så ser det ungefär likadant ut:
Det är ruffa mätmetoder men det är onekligen indikation på att det är nu det händer. Fr a Facebook är den stora utmanaren vad gäller besök, något som fortfarande räknas som en ekonomi runt inkomster av digital marknadsföring. Det visar också att en närvaro på Facebook är mer och mer nödvändig för företag.