Kommenterat på digitalpr.se – 04 May 2009

  • Planning STHLM: Jag är inte reklamare
  • Ibland är man det ena ofta det andra men planner är inte ett yrke det är ett sätt att förhålla sig till sin omvärld. Typ.

  • Svenskan som skapade Twitters logga
  • Det här är lite som ändå sociala medier ibland kan vara: en idé, en skiss och sen kör vi. Knappast hållbart i längden men finns en skönhet i det.

  • The great game
  • Underbart att läsa det som vi sagt i över ett års tid, jag och Brit och JMW.

  • Social Media: From the Fringe to the Front Page
  • Pandemic tar upp hur sociala medier nu blivit en del av många människors nyhetsflöde på olika sätt. Och inom marknadsföringen så talas det mycket om sociala medier. Som påpekas här kan det ha att göra med att samtidigt som sociala medier kom ur teknikkokongen så drabbades vi av lågkonjunktur. Alltså skapades en tillfällighet där två utvecklingslinjer korsades och tog en helt ny väg.
    I diskussionen runt Kontaktmannens postning vi sociala medie-gurus är opedagogiska påpekar Ronnestam att vi kanske skulle satsa på att få ”vanligt folk” att finnas på sociala medierna istället för att lära alla marknadschefer att twittra. Jag tror att den utvecklingen sker lika synkront – och mötet sker mellan utvecklingslinjerna även här. Kanske är det svininfluensan som kan skapa ett av de många små genombrott som måste komma – eller det faktum att exempelvis Facebook nu är på väg mot den kritiska massa av användare där det helt enkelt börjar att rulla av sig själv: när det blir mainstream.

  • "Gjorde slut" på Facebook – då föll maken i koma
  • Ännu en soppa på en spik. Det intressanta är dock impacten på det sociala livet när alla ens vänner också är på facebook. Samtidigt känns det hela extremt tunt. Och rubriken måste vara en klassiker…

  • Facebook – Resan till internets mittpunkt
  • Facebook en del av internetkroppens organ. Mycket bra tänkt.

  • Internet, framtiden och social konvergens – Social utveckling på internet
  • Det här är så sjukt bra skrivet av Daniel!

  • Svegfors vill begränsa sociala medier till det privata
  • Det kan väl lugnt sägas att Svegfors endast borde uttala sig i sin privata sfär. För det kommer mycket dumt ur den munnen.

  • Facebook: a response, part II – Miss Conduct's Blog – Advice column with manners and etiquette information – Boston.com
  • Diskussionen om meningen med Facebook efter Facebook Dissenters inlägg fortsätter. Miss Conduct förklarar att det faktiskt är meningsfullt – det handlar om konversation och oss som sociala djur.

  • Eight things you didn't know about the internet – New Scientist
  • Spännande från New Scientist om Internet.

  • Är Twitter och sociala medier bara en ankdam för uppmärksamhetskåta kändisar?
  • You don’t have to say more than this… Människors negativa inställning till sociala medier känns igen från när e-posten kom, när webben kom eller varför inte: redan telefonen var ifrågasatt. Tyvärr gör det inte det hela bättre.

  • Teknik är värdelöst utan människor
  • Oh så oerhört bra Axbom! Digitala värderingar och digitala infödda har en helt annan inställning än lärare och skolfolk tror.

  • Coolness i böcker och programvaror
  • En känsla av nostalgi: Eudora. Och Blinda Hönan kör det fortfarande. Fascinerande.

  • Bloggstorm mot universitetsrektor
  • Även Wackå skriver om Bremer-gate

  • Social Networking and CRM
  • Mycket intressant take och beskrivning av ett tänk runt att bygga ett enkelt analysinstrument

  • My Pitch Log Mashup, Vol. 6
  • Massor av godis.

  • Rektor Bremer och lärare Karlsson cyklar i olika ligor
  • En intressant post om hur marknadsföring går till i sfären

  • Microsoft's plan to make social networking pay – Apr. 29, 2009
  • Disclaimer: ja jag jobbar med MS. Men jag tycker att MS Vine är en briljant tanke. Det handlar om att lyfta in nyttan, det lokala och mixa det analoga och det digitala med varandra. Sen kan man självklart diskutera subscription-tanken.