Kategorier
Kommenterat

Kommenterat på digitalpr.se – 03 May 2009

  • Advertising giant WPP to axe 7,200 jobs
  • Nu börjar det.

  • Sociala medier utan pedagogik? «
  • Min vän och vapendragare LordFredruk anser att vi som föreläser om sociala medier behöver större pedagogik. Kanske. Men jag tror också det handlar om att sociala medier inte är ännu en kanal – utan ett nytt mindset; ett nytt sätt att tänka marknadsföring. Det tar sin tid.

  • The White House – Blog Post – WhiteHouse 2.0
  • Det har tagit sin tid men nu visar Obama att hans Election 2.0 inte bara var något tillfälligt. På bred front sätter nu Vita Huset upp en närvaro på sociala medier – på rejält bred front.

  • Pentagon uses Facebook, Twitter to spread message
  • Jag kan inte låta bli att tycka att företag nu knappast kan säga ”hey, det där med sociala media är inget för oss” när amerikanska armén, flyget och alla andra medvetet arbetar med det. Fr a visar det här att sociala medier är svaret på den fråga som HR-avdelningar alltid ställer ”hur fan ska vi hitta våra blivande anställda”

  • Hur en debattartikel blev till
  • Josh berättar om hur debattartikeln med Unni D blev till och det är samtidigt (ännu) en kärleksförklaring till Internet och dess möjligheter.

  • Socialt nätverkande ökar produktiviteten | Carnaby-bloggen
  • Intressant spinn och som beteendemässigt är intressant. För ja: att använda sociala medier i sitt jobb är inom några år en självklarhet (som Charlene Li säger: ”Social media will be like air”) men det intressanta är helt enkelt att nöjessurfandet faktiskt handlar om ställtiden: att ges möjligheten att gå in i sig själv utanför sin roll ett tag innebär att man ställer om till nästa arbetsuppgift. Så det är dags för företag att inse att deras blockering av Facebook och annat faktiskt minskar produktiviteten.

  • marketing 2.0 » Blog Archive » Social Media is better for the Consideration Phase
  • Det här är inget nytt men visar på att konversation och sociala medier är viktiga i framtidens marknadskommunikation eftersom konsumenter tror på sina gelikar.

  • Svenskhet är att grupparbeta och att delta i psykologiska tortyrexperiment
  • Louise skriver en lång och roande postning om ”svenskhet”. Min take blir om det är på grund av ”grupparbetstänkandet” eller trots detta som vi ser en snabb utveckling när det gäller sociala medier bland också ”vanliga svenskar” (dvs. de som inte är i mediasvängen…). Vad tror ni?

  • Dystra bud om pressfrihet
  • Det här är viktigt för fr a kritiska nissar som SR-chefen och andra: bloggande handlar inte om Blondinbella. Det handlar om att skapa en plattform för demokrati som den traditionella pressen aldrig tidigare haft.

  • Bloggar vinner inga val – Ledare – www.karlskoga-kuriren.se
  • Det börjar illa och sen tar sig ledaren men lyckas ramla i slutspurten. Nej, mediet är inte det som vinner ett val – men mediet i det här fallet bloggarna innebär att politikerna slipper försöka vinna journalisternas intresse. Ännu ett exempel på hur traditionella mediernas mindset måste ändras för att faktiskt förstå att de inte längre har makten över filtreringen.

  • Metro – Framtidens nya jobb
  • Ett allvarligt ämne som lattjas bort i en Metro-artikel. Det intressanta i artikeln är uttalandet om att vi blir mer och mer experter. Jag tror det och samtidigt tror jag att vi ser mer och mer av ett renässanstänkande – även om jag är expert på X så har jag en så pass bred utbildning och fr a en nyfikenhet att lära, möjligheter att ta till mig mängder med specialiserad information om andra ämnen och kommunikationsvägar att möta andra med samma intressen att vi också blir extrema generalister i andra ämnen än de som vi är experter på. I boken Crowdsourcing kallas det Pro-Am vilket betyder professional amateurs och det är ett intressant koncept att ta med sig.

  • Clay Shirky – en ÄKTA smartskalle · Mindpark
  • Vill du ha en överdos Clay Shirky. Läs och klicka på Jardenbergs genomgång av hans viktiga poster och inspel på video.

  • Why Social Media Sucks
  • Josh Bernoff och jag har samma syn på uttrycket sociala medier. Jag har svårt för det även om jag väljer att använda mig av det eftersom det är ett generiskt uttryck. Frågan är snarare när vi väljer att förflytta oss till att faktiskt segmentera och dela upp det. Jag har i mitt företag valt att prata om digital PR där jag definierar PR som den kontakt företag (företrädesvis) har med sin publik – oavsett om det handlar om event, reklam eller redaktionella möten och menar att det idag är en möjlighet för varje spelare att mycket göra det själv, skapa sina egna plattformar för att göra digital PR och möta sina konsumenter.

  • Saltå Kvarns VD talar sociala medier på DM-konferensen
  • Det här är roligt att Johan väljer att berätta om vad sociala medier ger för Saltå Kvarn. Personligen är det roligt eftersom jag och Brit Stakston har varit med på ett hörn som guider och med lite inspiration :)

  • Oprah Takes Twitter into the Mainstream
  • Ayelet har en rolig not om Twitter goes mainstream. Smart och rolig.