Kategorier
Kommenterat

Kommenterat på digitalpr.se – 27 April 2009

  • Umeå live blogg » Kommunalrådet som twittrade
  • Mikael har gjort en Twitterintervju med kommunalrådet Anders Ågren och den visar att sociala medier är viktiga för många politiker idag. Det som hänt är helt enkelt ett genomslag och för att göra en snabb analys så har verkligen journalister som anser att de är de enda som ska vara gatekeepers för politisk kommunikation ett stort problem då de helt enkelt håller på att bli sidsteppade.

  • Talibanlag hotar internet | Lisa Magnusson | Debatt | Aftonbladet
  • Det här är rätt briljant.

  • Umeå live blogg » Facebookgenerationen och kyrkan
  • Tyvärr en något avhuggen diskussion men intressant (fr a för mig som försökte att jobba med sociala medier mycket tidigt och som är fd präst) runt hur kyrkan ska kunna hantera sociala medier. Jag tror inte att Svenska kyrkan kommer att klara av det: sociala medier kräver förändring av strukturen, att släppa kontrollen och låta mskor vara sig själva. Det är något som ses mer som hotfullt för kyrkan. Tyvärr.

  • OfficialWire: Getting The Most Out Of Twitter, And Improving Your PR
  • En av de bästa 101s när det gäller Twitter jag läst. Hands-on och hjälpsam.

  • What's Your Google Strategy? – HBR.org
  • En must-read.

  • Corporate Blogs: It's The PageRank, Stupid
  • Återigen någon som försöker göra saker som antingen-eller. Självklart handlar företagsbloggandet om att skapa PageRank och se till att skaffa sig kontroll över Googles förstasida. Men det kan också handla om så mycket mer – att förneka att en blogg skapar relationer, att det handlar om att bygga varumärket genom att ge kunskap och personifiering är faktiskt korkat. Så det borde stå ”It’s not only the PageRank, Stupid”

  • Glöm inte sökmotoroptimering i samband med PR
  • Bra om behovet av SEO och att hålla koll på sina Googleträffar. Google is your homepage även för Toyota

  • Twitter är tydligen på dekis
  • Kullin tvålar till tjafset om att något håller på att dö bara för att journalisten själv följer en liten ointressant del av sociala medie-sfären.

  • TeliaSonera utnämner IT Societen som årets trend
  • Det är ett fånigt namn men det är en intressant trend som Telia tar fram när de visar på att det finns en grupp inom it-användandet som idag är konstant uppkopplade. Att man väljer att sätta dem i en åldersdemografi känns inte helt rätt men innehållsmässigt visar deras trendspaning samma inriktning som när jag och Brit Stakston pratar om analoga och digitala värderingar, även om det är på ett djupare beteendemässigt och relationellt plan